Nordjyder kimes ned af sælgere efter Facebook-konkurrence
En konkurrenceside på internettet vækker stor irritation hos mange nordjyder
En konkurrenceside på nettet vækker stor irritation hos mange mennesker. Hvis man har deltaget i konkurrencen, risikerer man nemlig at blive kimet ned af telefonsælgere.
Heine Nielsen faldt over et fristende tilbud på internettet. Vind 15.000 kroner til julegaver - det fik ham til at prøve lykken.
- Jeg så sådan en artikel på facebook, og så hoppede jeg på den, selv om jeg egentligt godt vidste, at det plejer at være noget mærkeligt noget, siger Heine Nielsen fra Vrå.
Optimistisk udfyldte han konkurrencens spørgsmål om adskillige produkter, og klikkede "Nej tak" hver eneste gang, han blev tilbudt at blive ringet op af en sælger.
- Allerede næste dag ringer de første sælgere til mig. Og jeg tror vi snakker 12 timer efter, fortæller han.
Mange gange i løbet af de næste dage blev Heine Nielsen ringet op af folk, der ville sælge ham alt fra telefoner til energi.
- Fem gange på dagen fra en sælger, det oplever jeg i hvert fald som chikane, siger Heine Nielsen.
Og han er ikke den eneste. TV2/Nord har talt med flere seere, der føler sig generet af telefonsælgere, efter at have deltaget i facebookkonkurrencen.
Siden der på facebook hedder "Gaveregn" administreres af firmaet EuroAds.
EuroAds forklarer, at det er normalt, at man bliver kontaktet med en række markedsføringstilbud.
- Lige så snart at de giver en accept til at deltage i vores konkurrence, så giver man også en accept til at blive ringet op, siger Louise Berg, der er Product Manager fra EuroAds Group i København.
Vilkårene som man godkender, når man deltager Gaveregn, viser, at konkurrencens samarbejdspartnere får ret til at kontakte brugeren på både telefon, mail og sms. I alt får over 60 virksomheder ret til at ringe til forbrugeren, imens et højere antal må sende emails med tilbud.
- I gennemsnit, så bliver man ringet op af fire telemarketingsvirksomheder, men det kommer an på, hvilken målgruppe du er endt i, fortæller Louise Berg.
Ifølge Markedsføringsloven skal det fremgå klart og tydeligt, hvad man siger ja til, når man deltager i konkurrencen. Men det har Euroads altså også anført nederst på siden i vilkårene
- Vi har et meget tæt samarbejde med vores advokater i de forskellige lande, så vi kan sikre at vores konkurrencer overholder regler og love inden for det her område, og at vi overholder markedsføringsloven, siger Louise Berg.
For Heine Nielsen var det ikke det tydeligt, hvad han gik ind i.
- Det er lidt latterligt, hvis det kan være lovligt at gøre det. Hvad skal så ikke være lovligt, siger Heine Nielsen.