Nordjyske børn og unge skal lege sig klogere
Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Der er mere leg på vej i nordjyske skoler og dagtilbud. UCN, som uddanner lærere og pædagoger, er med i et nyt samarbejde med LEGO.
Børns leg er værdifuld og vigtig for deres udvikling og læring. Sådan lyder udgangspunktet for et nyt samarbejde mellem LEGO Fonden og de danske professionshøjskoler, hvor børn og unge skal lære gennem leg.
Projektet hedder Playful Learning, og skal klæde lærer- og pædagogstuderende bedre på til at understøtte en legende tilgang i skoler og daginstitutioner.
Et af de steder, hvor man nu skal blive klogere på leg, er på University College Nordjylland.
- Der er mere og mere forskning, der viser, hvor vigtig leg er for børns læring, ja for børnenes liv i det hele taget. Det er rigtig positivt at være en del af et projekt, hvor legen ikke blot er et redskab for læringen, mens hvor vi skal gentænke legen som noget helt essentielt i den pædagogiske praksis i skoler og dagtilbud, siger Peter Møller Pedersen, der er uddannelsesdirektør på UCN.
For at finde ud af, hvad Playful Learning skal indeholde, bliver der etableret fysiske ”Play Labs” på UCN og de øvrige professionshøjskoler. Her skal undervisere og studerende eksperimentere og udvikle nye koncepter indenfor leg.
LEGO Fonden har doneret 57 millioner kroner til udviklingsprogrammet, som løber over fem år.
- Lige fra fødsel er børn udstyret med en naturlig evne til at lære om verden gennem leg, men legen mangler at blive anerkendt for sin afgørende og kritiske rolle for børns læring og udvikling, siger Kasper Ottosen Kanstrup, der er Vice President i LEGO Fonden.