09:24

Foto: Michael Schmidt

1 af 2

Nordjyske kommuner er vilde med de sociale medier

Brugen af sociale medier vinder frem i flere nordjyske kommuner, hvor man ser den nye form for kommunikation som en stor gevinst.

I alle elleve nordjyske kommuner har de sociale medier vundet indpas i større eller mindre grad. Facebook, Twitter og Instagram er populære medier, der i flere kommuner bliver brugt på daglig basis.

- Jeg vil sige, at vi er sådan set aktive 24/7 på de sociale medier, siger Daniel Rask Christensen, der er kommunikationskonsulent i Hjørring Kommune.

Hjørring Kommune ligger i den absolutte top, når man kigger på, hvor aktive de nordjyske kommuner er på de sociale medier. I Hjørring har man i flere år haft stor succes med Facebook, men i de senere år er andre medier vundet frem.

- I dag er vi både på Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram, og jeg synes både, at medarbejderne internt i organisationen og borgerne har taget det godt til sig, siger Daniel Rask Christensen.

I Frederikshavn Kommune har man valgt en lidt anderledes tilgang til de sociale medier. For eksempel har man i Frederikshavn Kommune ikke valgt at være repræsenteret på Facebook, som mange andre kommuner har valgt.

- Frem for at vi lægger ud med den store Facebook-side, så har vi sagt, at vi prøver det af på nogle mindre arrangementer, institutioner og foreninger, og så drager vi nogle erfaringer ud af det, siger Karin Merete Rasmussen, der er kommunikationskonsulent i Frederikshavn Kommune.

I Frederikshavn Kommune har man været glad for den forsigtige tilgang til de sociale medier, men nu mener kommunen, at den både har erfaringer og ressourcer til at opprioritere de sociale medier.

- Vi har været meget bevidste om, at vi skal være relevante for vores borgere, og samtidig kan vi med de sociale medier skaber et fællesskab i vores kommune. Derfor vil vi inden længe præsentere en ny strategi for de sociale medier, men også hvordan vi i kommunen kan blive mere gennemsigtig, siger Karin Merete Rasmussen.

I begge kommuner bliver der interageret med borgerne på de nye platforme, og kigger man i krystalkuglen, så vil de sociale medier kun blive en større del af kommunernes hverdag i fremtiden.

- Jeg føler mig sikker på, at vi vil være mere aktive i fremtiden, siger Karin Merete Rasmussen, og hun bliver bakket op af sin kollega i Hjørring Kommune.

- Fremadrettet vil Hjørring Kommune være der, hvor borgerne er. Det er vores vigtigste mål med de sociale medier. Så hvis borgerne dropper Facebook til fordel for et andet medie, så vil man højst sandsynligt også se Hjørring Kommune på det medie, siger Daniel Rask Christensen.