Nordjyske Medier præsenterer regnskab med stort underskud
Mediekoncernens regnskab for 2016 viser et underskud på 42,6 millioner kroner.
Nordjyske Medier, der har hovedsæde i Aalborg, har torsdag præsenteret koncernens resultat for 2016.
Regnskabet viser på bundlinjen et underskud på hele 42,6 millioner kroner, der ifølge Nordjyskes egen hjemmeside kan tilskrives fald i annonceomsætningen, omkostningstilpasning, nedskrivninger på goodwill samt afvikling af ikke-medieaktiviteter.
Nordjyske Medier, der i år kan fejre sit 250 års jubilæum, har de seneste år arbejdet på at fokusere forretningen på kernekompetencen: At drive medievirksomhed. Derfor er flere virksomheder under Nordjyske-paraplyen blevet solgt fra, mens andre medievirksomheder, herunder Jubii, er kommet til.
Og et af Nordjyske-koncernens opkøb, Nordiske Medier, der udgiver en lang række B2B-medier i Skandinavien, nævnes da også, i Nordjyskes egen artikel om 2016-resultatet som et lyspunkt. Nordiske Medier har formået at forbedre sin indtjening på både trykte og digitale udgivelser. Den øgede indtjening ændrer dog ikke på den overskrift bestyrelsen sætter på regnskabet: Utilfredsstillende.
Administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør for Nordjyske Medier Per Lyngby udtaler til Nordjyske.dk:
- Vi har i et udfordrende år gennemført de ændringer, vi satte os for at gennemføre, da vi gik ind i 2016, nemlig at koncentrere os om medievirksomhed og skille os af med porteføljeaktiviteterne. Det har forbedret driftsresultatet i vores fortsættende kerneaktiviteter i forhold til 2015, selv om omsætningen er knap 200 millioner kroner lavere.
Koncernen offentliggjorde i maj sidste år en spareplan, der skulle reducere antallet af stillinger med 30 over tre år. Kort efter udmeldingen blev 15 af de 30 stillinger nedlagt.