Nordjyske turist-attraktioner overlever dårligt sommervejr
Sommeren er højsæson for de nordjyske turistattraktioner, og på trods af et ustabilt sommervejr så ser det ud til, at 2015 alligevel samlet set bliver en god sommer.
Forårs- og sommervejret har udfordret de nordjyske turistattraktioner, der dog ser ud til at komme helskindet i mål.
KulturSommerferien er højsæson for en lang række nordjyske turistattraktioner, men sommervejret har langt fra været sommerlig. På trods af ustadigt vejr, så ser det ud til, at 2015 alligevel bliver en god nordjysk sommer.
- Lige nu er vi lidt over niveauet fra 2014, og det forventer vi faktisk holder resten af sommeren, siger direktør i VisitNordjylland, Lars Enevold Pedersen.
Et af de steder, hvor det dårlige vejr har kunne mærkes er Fårup Sommerland, hvor man har skulle forsøge at indhente et vådt forår.
- I foråret var vi ti procent under, og nu er vi fem procent under, så vi kan sagtens mærke, at det har været en kold sommer, siger direktør, Søren Kragelund, der samtidig sætter tal på, hvad det har kostet sommerlandet.
- Lige nu er vi to millioner under, og dem vil vi jo gerne have ind, inden vi lukker ned for højsæsonen.
Anderledes tilfreds er man hos Nordsøen Oceanarium, hvor man har nydt godt af det vekslende sommervejr. Her er man på trods af vedligeholdelse af den store oceanarie-tank på vej til at levere en super sæson.
- Lige siden vi genåbnede i uge 20 og til nu, der har vi faktisk haft en stigning på femten procent i besøgende, siger Frank Nielsen, der er butikschef.
Med et par uger tilbage af skolernes sommerferie, så er der også to vidt forskellige ønsker til sommervejret, når man spørg de indendørs og udendørs attraktioner.
- Hvis vi kan få tre dage om ugen med formiddagsregn, så er vi rigtig godt tilfreds, siger en smilende Frank Hansen.
Modsat lyder det hos Aalborg Zoo, hvor man krydser fingre for en varm august måned.
- Lige nu håber vi meget på de kommende uger. Her må det gerne blive godt vejr, og her mener jeg ikke strand-vejr, men et vejr, hvor man kan komme ud og nyde godt af de udendørs turistattraktioner, siger Susanne Solskov, der er marketingsansvarlig i Aalborg Zoo.