09:14

I spillet skal brugeren styre forskellige krigere som den, der kan ses på skærmen.

De studerende arbejder otte timer om dagen på at blive færdige med deres projekt.

1 af 3

Ny lov giver 40 millioner kroner til computerspilsudvikling

Computerspil nyder for tiden mere og mere anerkendelse, og en ny filmlov betyder, at støtten til udvikling af spillene bliver fordoblet. Det er gode nyheder for en gruppe studerende, der knokler for at lave et computerspil.

Det kræver koncentration og tålmodighed, når fremtidens spiludviklere arbejder på et helt nyt computerspil med arbejdstitlen "Raid Craft". På seks uger skal en masse noter blive til et flot og gennemarbejdet spil til tablet.

Kort fortalt går spillet ud på at styre forskellige krigere, der kæmper mod ordensmagten "Black Legend". Gennem spillet bliver man stærkere og stærkere.

- Det er det fedeste, jeg har været med til. Jeg har brugt rigtig mange semestre på universitetet på at udtænke koncepter og designs, og så rent faktisk at få lov til at få fingrene i det - det er det vildeste, siger Rasmus Raun Poulsen, der er spildesigner på projektet.

Opgaven er sidste led i en uddannelse på Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning - også kaldet DADIU. De studerende kommer fra forskellige uddannelser i hele landet, og skal på kort tid lære at arbejde sammen.

- Det er rigtig, rigtig hårdt, men sjovt på samme tid. Det er lærerigt, fordi vi er en uddannelse lige nu, men det føles ikke som en uddannelse, siger Daniel Olsson, der er projektleder.

Med kun seks uger til at færdigproducere et spil, er det svært at få tid til andet.

- Vi tænker på spillet hele tiden. Nogle af os arbejder også i weekenderne - ikke fordi vi behøver det, vi har bare lyst til det, siger Daniel Olsson.

Det har været svært for spiludviklere i Danmark at få særlig meget støtte eller penge fra investorer til at udkomme med deres spil, da computerspil er en meget usikker investering. Men det vil Kulturministeriet ændre på. De har for nylig øget støtten til computerspilsudvikling til 40 millioner kroner, og samtidig oprettes der et spilkontor, der skal opbygge et innovativt spilmiljø i Danmark.

- Det kommer til at betyde rigtig meget. Der er mange af os, der ikke ville turde at starte eget spilfirma, men hvis vi ved, at der er støtte at hente, så ville man måske turde, siger Rasmus Raun Poulsen, der er spildesigner.

Om holdets anstrengelser fører til en udgivelse af spillet, må tiden vise.