Ny uddannelse skal gøre nordjyske turistbureauer bedre på nettet
Foto: Henning Bagger, Scanpix.
En ny uddannelse på UCN skal gøre de nordjyske turistbureauer bedre til at lokke turister til landsdelen igennem internettet og de sociale medier.
Det er i stigende grad internettet og sociale medier, der bliver brugt i jagten på turister, og derfor ser en ny uddannelse på University College Nordjylland (UCN) nu dagens lys. Den nordjyske uddannelsesinstitution vil med uddannelsen til digital turisme-manager løfte den nordjyske turisme.
- Den digitale udvikling har forandret turisters adfærd markant, og der er et behov i branchen for at styrke og optimere den digitale tilstedeværelse i turismeerhvervet. Det forsøger vi nu at imødekomme med den nye uddannelse, hvor man blandt andet får viden om online destinationsbranding, digital gæsteservice samt content marketing-strategi og -implementering, herunder anvendelse af relevante digitale og sociale medieplatforme såsom Facebook, YouTube og Tripadvisor, siger Lars Falk, adjunkt på University College Nordjylland (UCN) og underviser på uddannelsen, i en pressemeddelelse.
Den nye uddannelse er den første af sin art i Danmark, og den er særligt målrettet medarbejdere i organisationer og virksomheder inden for turismeerhvervet. Her bliver den nye uddannelse godt modtaget.
- Nu får vi for første gang mulighed for at tilbyde vores medarbejdere målrettet kompetenceudvikling inden for det digitale område med særligt fokus på de behov, vi har som turistorganisation. Det er et vigtigt skridt på vejen til at udvikle en mere professionel digital formidling i turismebranchen, der kan være med til at øge tilgangen af turister og skabe bedre indtjeningsevne for turismeerhvervet, siger turistchef i VisitVesthimmerland, Jimmi Petersen.
Uddannelsen til digital turisme-manager er et såkaldt akademimodul på seks uger. UCN act2learn, som udbyder uddannelsen, regner med 12-14 deltagere på det første hold, der starter 28. februar.