Over 250 års historie måske slut: Det Nordjyske Mediehus vil udfase salget af avisen
Det Nordjyske Mediehus har lagt en ny strategiplan, hvori det fremgår, at man vil arbejde hen imod at udfase papiravisen og e-avisen inden 2027. Det bekræfter ansvarshavende chefredaktør Kevin Walsh overfor TV2 Nord.
Dermed kan det altså snart være slut med den historiske printavis, som har eksiteret siden 1767, og dermed har levet i 257 år.
- Det er da en kæmpe ting, den dag avisen udgår, for den har jo været en del af hverdagsbilledet i over 200 år i forskellige navne og størrelser, men derfor er der heller ikke sat en decideret deadline på, og det er altså ikke i morgen, den pludselig ophører, forklarer Kevin Walsh.
Chefredaktøren fortæller, at valget om at udfase avisen skyldes en ny digital strategi, som han selv kalder ambitiøs.
- Fremtiden er digital, så vi er som ansvarlig ledelse nødt til tegne en forretning, hvor print ikke er en del af huset mere. Dog er der ingen deadline for, hvornår det præcis sker. Så længe avisen giver mening, så holder vi den kørende, men vi kan se en udløbsdato, forklarer Kevin Walsh.
I følge strategien vil man udfase print samt e-avis i 2026, og i stedet konvertere brugerne til at blive abonenter på den digitale hjemmeside.
- Mit mål er ikke bare at lukke avisen, men at sikre at Nordjyske udkommer i mange år fremad med god journalistik, mens man har en bærerdygtig forretning. Vi skal være noget for dem der ser, læser og lytter til os, og det er digitalt, de er, konstaterer chefredaktøren.
Det er ikke længe siden, at det kom frem, at de to printaviser Nordjyske og Læsø Posten ikke længere kan købes som løssalg.