Over 600 nordjyske unge er klar med gode ideer
Flere hundrede unge fra nordjyske ungdomsuddannelser konkurrerede i dag i gode idéer i Aalborg Storcenter
Morsø Handelsgymnasium vandt med Dunseriet, der er streetfood med forskellige slags frikadeller blandt andet chilideller.
Flere hundrede unge fra nordjyske ungdomsuddannelser konkurrerede i dag i gode idéer i Aalborg Storcenter. Dommere hentet i erhvervslivet gik fra stand for at vurdere de unges projekter. Projekter, som eleverne har arbejdet på at udvikle, afprøve og realisere gode idéer som spænder fra social innovation over til tekniske produkter.
Udover at få testet deres idé, får eleverne også mulighed for at kvalificere sig til National Entreprenørskabsmesse. Denne messe giver mulighed for at komme uden for Danmarks grænser og deltage i den europæiske entreprenørskabsmesse – JA- Trade Fair.
Og det blev Morsø Handelsgymnasium som vandt med Dunseriet, der er streetfood med forskellige slags frikadeller.
Teamet Norden var også blandt deltagerne på den regionale messe. Karoline, Caroline og Karoline hedder de tre piger bag Norden. To af dem har økonomi og innovation som linje og den tredje har global økonomi og innovation. Tilsammen har de fået idéen om møbler målrettet veganere udelukkende lavet af naturens materialer. Pigerne er opvokset med iværksættere i familien, men det er først med deltagelsen i Company Programme, at de for alvor har fået et ønske om at blive iværksættere selv.
- Der er flere udviklingsmuligheder som iværksætter, og du kan få indflydelse og opleve udviklingen af produktet på helt tæt hold. Mødet med erhvervslivet undervejs i forløbet med bl.a. sparring fra Nordea under Danish Entrepreneurship Award og muligheden for at pitche vores idé foran den lokale Rotary klub, har givet os en tro på, at vi har fat i noget godt, siger Karoline Juel Krog Thomsen.
Foruden blod på tanden til at blive iværksætter, ser de også med helt nye øjne på de fag de har, og hvad deres uddannelse kan bruges til.
- Vi har brugt rigtig meget tid på at se på analyser, målinger, segmentering og målgrupper. Derfor ser vi også på vores fag som afsætning og økonomi på en helt anden måde, fordi vi hele tiden perspektiverer det til vores eget produkt. Fagene bliver på den måde mere anvendelige, siger Karoline Pedersen.
Deres underviser i innovation, Karen Grete Heilesen, supplerer med at fortælle, at hun oplever eleverne får et selvtillidsboost og at ”verden er min legeplads” ved at være en del af et forløb som Company Programme, hvor der kan prøves kræfter mere noget mere virkelighedsnært.
Entreprenørskabskonkurrencen Company Programme, tidligere kendt under navnet Young Enterprise, har kørt i mere end ti år i Nordjylland og er nu oppe på 600 deltagende elever fordelt ud på 141 virksomheder, primært fra HHX, HTX og EUX. Forløbet, de unge mennesker har været igennem, har givet dem mulighed for at komme uden for klasseværelset og i teams drage praktisk erfaring inden for entreprenørskab og innovation.