Overrasket Bilka-chef: - Vi har halveret madspildet på fire år

Færre flæskestege og frugter ryger i skraldespanden, når Bilka i Skalborg lukker om aftenen. Butikken har fået større fokus på madspild.

En Bilka-medarbejder er i fuld sving med at fylde en montre op med juiceflasker. Juicen er tæt på at overskride den sidste salgsdato. Derfor bliver prisen sat ned, og den bliver lagt i Bilkas madspildsboks, hvor kunderne kan finde den. I boksen ligger der mange forskellige varer, og den er opfundet for at mindske madspild.

- I løbet af dagen finder vi jo en del varer, som skal sættes ned, fordi de løber på dato i løbet af et par dage. Boksen er meget populær. Jeg ser kunder det kommer flere gange om ugen og kigger, hvad der er i boksen, siger teamkoordinator hos Bilka Skalborg, Nicolaj Greve Jensen.

I butikken er de begyndt i langt højere grad end tidligere at analysere salgsdata. Det er slut med at gætte på hvor mange rundstykker der skal produceres på en mandag. Det fortæller analysen, som er lavet af et computerprogram. Resultatet er, at der bliver smidt mindre ud.

quote Tidligere har nogen måske set skævt til dem, der købte varer, der var tæt på at overskride datoen. Sådan er det ikke mere. Det er blevet meget mere legalt. Jeg tror, det ligger i hele tidsånden, at man gerne vil være med til at bekæmpe madspild.

Peer Thomassen, varehuschef i Bilka i Skalborg

- Vi bruger historiske data og forventede salgstal, og så prøver vi at lægge det sammen og sige, hvad skal vi så sælge i morgen. Vi finder ud af, hvor mange koteletter vi skal sælge, og så skærer vi det. Før var det sådan, at vi stak fingeren i munden, og så spurgte vi, hvor meget blæser det, og så laver vi lige nok, siger varehuschef Peer Thomassen.

Succes 12 år før tid

Fra 2014 til 2018 har Bilka-varehusene tilsammen reduceret deres madspild med 52 procent. Det svarer til knap 4200 tons. Bilka havde forpligtet sig til at nå det mål i 2030, men det er altså allerede nået nu – 12 år før tid.

- Det er jo en succeshistorie, som vi jo også kan takke vores kunder for. Tidligere har nogen måske set skævt til dem, der købte varer, der var tæt på at overskride datoen. Sådan er det ikke mere. Det er blevet meget mere legalt. Jeg tror, det ligger i hele tidsånden, at man gerne vil være med til at bekæmpe madspild, siger Peer Thomassen.

Den ressourcebeviste forretningsstil er også slået igennem i mange andre forretninger. Hos bageren i Aabybro bliver der også smidt mindre ud end tidligere. Butikken er som mange andre bagere nu med i Too Good To Go- appen, hvor kunder kort før lukketid kan købe brød til nedsat pris, som ellers ville blive smidt ud.

- Det er jo et godt formål, og så tjener vi jo lidt på det i stedet for bare at smide det hele ud, siger Laura Kirstine Mogensen, der er servicemedarbejder hos Aaby-Bageren.

Morgenkager, der ikke bliver solgt, bliver til romkugler. Gammelt franskbrød bliver lavet til rasp, og rugbrød bliver til rugbrødschips. Sådan har det været i mange år, men efter at butikken tilmeldte sig Too Good To Go- appen, fik de i det hele taget mere fokus på madspild. Det har ført til at bageren i dag bager flere gange i løbet af en dag i takt med, at brødet bliver solgt.

Det øgede fokus på ikke at producere for meget betyder, at kunderne i Bilka nogle gange møder en tom hylde, fordi der er udsolgt. Det kan irritere nogle af kunderne.

- Jeg kan godt leve med, at der mangler lidt på hylderne. Så kan jeg da altid finde det i et andet mærke, siger Mette Schnack, der er på indkøb i Bilka.

Bilka-kæden har nu sat sig et nyt mål. Inden 2030 skal madspildet være reduceret med 75 procent i forhold til i 2014. Næste skridt mod mindre madspild i Bilka er, at delikatessen i butikken i højere grad skal bruge de varer, der er tæt på at blive for gamle eller hvor indpakningen er gået i stykker.


Seneste nyt

fra Nordjylland