Rejsekort koster fem milliarder
Foto: TV2/Nord
De unge i Frederikshavn Kommune må selv punge ud, når de skal med offentlig transport til deres uddannelsesinstitutioner.
For første gang løfter selskabet bag rejsekortet selv sløret for, hvad det koster at indføre og drive Danmarks elektroniske bus- og togbilletter. Ifølge Ingeniørens beregninger vil rejsekortet ende med at koste fem milliarder kroner over de næste 16 år.
Selskabet bag Rejsekortet, der blandt bruges flittigt i Nordjylland, har i en række svar til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) sat tal på, hvad kortet koster.
Heri oplyser Rejsekort A/S, som er ejet af landets bus- og togselskaber, at alene transaktionsudgifterne ventes at løbe op i 275 millioner kroner årligt i 2016, skriver Ingeniøren.
Til den tid topper driftsudgiften, og rejsekortet forventes fuldt implementeret. Dertil kommer, at der skal betales 19 millioner kroner for nye rejsekort til passagererne.
Desuden kommer det til at koste bus- og togselskaberne 49 millioner kroner at få leverandøren af systemet, franske Thales, til at vedligeholde deres terminaler på stationer og i busserne.
Ingeniøren har på baggrund af svaret og forklaringer fra Rejsekort A/S justeret driftsudgifterne for hvert enkelt år af rejsekortets forventede afskrivningsperiode.
Dermed kommer Ingeniøren frem til, at regningen for både at indkøbe og drive kortet løber op i knap fem milliarder kroner over 16 år.