Rekordår for kultur
Aalborg Kongres & Kultur Center har øget omsætningen med 25% og beskæftigelseseffekten med 28% sidste år viser resultat af årsopgørelse
Stor fremgang
I 2007 har Aalborg Kongres & Kultur Centers aktiviteter inden for de tre forretningsområder Musik & Teater, Møder & Kongresser samt Messer & Udstillinger skabt stor fremgang i det nordjyske turist- og erhvervsliv.
Alle tre AKKC forretningsområder har haft fremgang, men messer og udstillinger samt kulturområdet markerer sig med de største fremgange.
892 fuldtidsjobs
I alt havde kongres og kultur centret 542.263 besøgende i 2007, og det har i Aalborg og Nordjylland skabt en beskæftigelseseffekt svarende til 892 fuldtidsstillinger, hvilket er en fremgang på ikke mindre end 175 stillinger eller 25% i forhold til 2006.
Også på omsætningssiden er det gået usædvanligt godt for AKKC med en fremgang på 28% til 314 mio. mod 245 mio. i 2006.
På Top Ti Listen
- Man taler om oplevelsesøkonomi over hele Danmark. Kultur- og Erhvervsministeriet samt regionen giver tilskud til oplevelser i Nordjylland. Vi har også fulgt den linje, og intensiveret arbejdet i Aalborg Kongres & Kultur Center. Det har betydet fremgang på stort set alle forretningsområder og gjort, at vi i dag er med på Top Ti Listen over mest besøgte oplevelsessteder i Danmark, siger Ernst Trillingsgaard, direktør i Aalborg Kongres & Kultur Center.
Topnavne gav bonus
De områder som gav størst beskæftigelseseffekt, var i 2007 Møder & Kongresser med 310 fuldtidsbeskæftigede og Musik & Teater med 271 fuldtidsstillinger.
Her spiller det afgørende ind, at der sidste år var mange store koncerter som Shakira, Beyonce, Take That og Katie Melua i Gigantium og Skovdalen med tilsammen 36.500 publikummer.
Hotelomsætning for millioner
De mange kongresser med både internationale og danske deltagere, som kommer fra det øvrige Danmark, præger desuden travlheden på hotellerne i den nordjyske hovedstad.
Alene forretningsområdet Møder & Kongresser har sendt gæster for 49,7 mio. kr. ind i hotelsengen.
Melodi Grand Prix
Når shows som Melodi Grand Prix eller DRs Store Juleshow kommer til byen, ruller kasseapparaterne også på byens hoteller, og netop disse to store arrangementer gjorde sit til, at AKKCs kulturafdeling bestilte for 5,9 mio. kr. i hotelovernatninger i det forløbne år.
Fiskerimesse blev højdespringer
Messer og udstillinger tegner sig for 8,6 mio. kr. i hotelovernatninger, og her var sidste års højdespringer Danfish International, hvor 13.868 messegæster fra 43 lande og 367 udstillere fra 23 lande havde glade dage i Aalborg med spenderbukserne på.
Her brugte deltagerne i både hotelovernatning og forbrug 55 mio. kr. beregnet efter Danmarks Turistråds officielle beregningsmetode.
Store kongresser
Foruden en lang række nationale kongresser, har Aalborgs handels- og erhvervsliv også mærket effekten af, at der i 2007 kom fire internationale kongresser til Aalborg som samlede tilsammen mere end 2000 hovedsageligt udenlandske deltager i to til tre dage, og med et gennemsnitligt dagligt forbrug på 2.945 kr. er det for Aalborg og Nordjylland en betydelig indtægtskilde i erhvervs- og turistbrancherne.