Rektor ønsker bedre omtale af sygeplejersker
Rektor på UCN, Kristina Kristoffersen.
De lave optagelsestal på velfærdsuddannelserne i Nordjylland bekymrer rektor på UCN. Hun mener, der skal handling til.
En mere positiv offentlig debat om velfærdsuddannelserne kan være en løsning til at skabe flere sygeplejerskestuderende. Det er i hvert fald, hvad Kristina Kristoffersen, der er rektor på UCN, tror og håber på.
Torsdag fik flere tusinde nordjyder svar på deres uddannelsesmæssige fremtid. På UCN har i alt 2.652 fået en studieplads. Men på sygeplejerskeuddannelserne i Nordjylland var tallet noget mere alarmerende.
OPTAG PÅ UCN
- Læreruddannelsen: 260
- Pædagoguddannelsen: 462
- Sundhedsuddannelser: 793
- Teknologi- & Businessuddannelser: 1.137
- Udbud i Aalborg i alt: 2.255
- Udbud i Hjørring i alt: 313
- Udbud i Thisted i alt: 84
På grund af færre ansøgninger vil 20 procent færre tage plads på sygeplejerskeuddannelsen sammenlignet med sidste år. Det betyder, at der stadig er over 100 ledige pladser.
- Det er skræmmende. For det er vores velfærdsuddannelser, der er afgørende for, hvad det er for et liv, vi kommer til at leve, siger Kristina Kristoffersen, der er rektor på UCN.
Efterslæb fra corona
Det er ikke kun uddannelsen til sygeplejerske, der lider under dårlige optagelsestal. Generelt har velfærdsuddannelserne haft problemer med at tiltrække nye studerende. Det drejer sig om uddannelsen til lærer, pædagog og flere sundhedsuddannelser.
Og det er der, ifølge rektoren, flere grunde til. Blandt andet kan det skyldes efterslæb fra coronapandemien.
- Nu er der mange gode beskæftigelsesmuligheder for de unge, og de har igen mulighed for at rejse ud, og det kan naturligvis påvirke deres uddannelsesvalg, siger Kristina Kristoffersen.
Men det er ikke den eneste grund til, at lige netop sygeplejerskestuderende er en mangelvare.
- Jeg tror også, det skyldes de debatter, der har været i medierne om sygeplejerskernes arbejds- og lønvilkår og samtidig debatten om, hvad velfærdsuddannelserne er værd i dag, siger rektoren.
Der skal handling til
Hun mener derfor, at der skal gøres noget. Det gælder både hos uddannelsesinstitutionen selv, på et samfundsmæssigt niveau - men også hjemme i stuerne, hvor borgere skal blive bedre til at italesætte de gode oplevelser.
- Vi møder jo fantastisk dygtige sygeplejersker, lærere og også pædagoger. Det sker, når vi afleverer børn i vuggestuen, kommer i psykiatrien eller oplever en sygeplejerske, der hjælper os videre, siger hun og fortsætter:
- Og så skal vi selvfølgelig selv se på, hvordan vi får de studerende til at synes, at uddannelsen er interessant.