Sådan gør du hvis stormen aflyser dit fly
Foto: TV2/Nord
Aalborg Lufthavn har allerede aflyst enkelte afgange. Og hvis du skulle have været med, har du som flypassagerer nogle rettigheder, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst på grund af stormen.
Stormen Bodil, der torsdag rammer Danmark, forventes at nå op på orkanstyrke, og flytrafikken kan blive ramt.
Her kan du se, hvad du skal gøre, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst på grund af stormvejret.
- Kontakt rejsearrangøren eller flyselskabet, som du har købt din flybillet af. Her kan du få hjælp til den aktuelle situation.
- Tjek om din rejse er omfattet af EU-forordningen om flypassagerers rettigheder:
Hvis dit fly bliver aflyst, kan EU-forordningen pålægge flyselskaberne nogle forpligtelser.
- EU-forordningen dækker over flyrejser inden for EU.
- Flyrejser med afgang fra et EU-land er også dækket ind.
- Desuden gælder EU-forordningen over flyrejser fra et land uden for EU til et EU-land med et EU-luftfartsselskab.
Hvis din rejse er omfattet af EU-forordningen om flypassagers rettigheder:
- Du har nogle særlige rettigheder, hvis din rejse bliver aflyst og er omfattet af EU-forordningen.
- Du kan få penge tilbage for flyrejsen inden for syv dage.
- Du kan få din rejse lagt om til dit endelige bestemmelsessted.
- Eller du kan blive ombooket til en anden afgang til din endelige destination på en senere dato efter dig eget valg. Hvis der er ledige pladser.
- Desuden har du krav på gratis måltider og forfriskninger, hvis der er lang ventetid. Flyselskabet skal sørge for, at du gratis kan meddele din forsinkelse med eksempelvis telefon eller mail.
Hvis din rejse ikke er omfattet af EU-forordningen om flypassagerers rettigheder:
- Hvis dit fly er aflyst, kan du i visse tilfælde på pengene for billetten retur. Her skal du henvende dig til rejsearrangøren eller flyselskabet.
- Hvis du er strandet i udlandet, fordi dit fly er aflyst, skal du først og fremmest klage til rejsearrangøren eller flyselskabet.
- Derefter kan du eventuelt lægge ud for ophold eller alternativ hjemtransport.
- Flyselskabet eller rejsearrangøren er i visse tilfælde forpligtet til at sørge for, at du hurtigst muligt kommer hjem, eller bliver indlogeret på destinationen, inden du kan komme hjem.
- Hvis flyselskabet ikke sørger for det, kan de være forpligtet til at erstatte de udgifter, som du har haft på ophold og hjemtransport.
Hvis din rejse er forsinket:
- Hvis din rejse er forsinket, kan du have ret til at få nogle af pengene tilbage.
- Det afhænger blandt andet af, hvor lang rejsen er, hvor lang rejsetiden er, og hvor forsinket rejsen er.
- Du kan klage til Forbruger Europas hjemmeside, hvis du er uenig med flyselskabet eller rejsearrangøren.