Skønhedskonkurrence: Sindal og Skørping dyster om titlen som den smukkeste stationsby
De to nordjyske byer Sindal til venstre og Skørping til højre er blandt de ti nomineret i konkurrencen om at kunne kalde sig Danmarks smukkeste stationsby.
De to nordjyske byer er blandt de ti nomineret i konkurrencen om at kunne kalde sig Danmarks smukkeste stationsby.
Det centrale stationsmiljø i Skørping har bevaret sin integritet og mange af sine oprindelige bygningsværker, der indeholder store arkitektoniske kvaliteter, mens Sindal har et intakt stationsbymiljø med bl.a. hotel og købmandsgård og et bevaret tsort pakhus.
Det er blot nogle af de ord, som de to nordjyske stationsbyer får med sig fra de fem eksperter, der har udvalgt de nominerede byer.
Stem på den smukkeste by
Skønhedskonkurrencen for danske stationsbyer afgøres dog af danskerne selv, der skal afgøre, hvilken stationsby, der er den smukkeste. Man kan afgive sin stemme på historiskehuse.dk, hvor man også kan se en film med de nominerede byer, som de ser ud i dag.
Det er non-profit organisationen Historiske Huse, der står bag initiativet, og ideen med at sætte fokus på stationsbyer, som der findes godt 500 af i landet, er, at byerne danner ramme om danskernes liv.
Korsbæk fra Matador er modelleret efter hundredevis af lignende stationsbyer i Danmark
Birthe Iuel, direktør i Historiske Huse.
Flere af byerne er i dag dog udfordret og mærket af butiksdød og forfald, men stationsbyerne rummer historiske, kulturelle og bygningsmæssige kvaliteter, som det er værd at bevare for eftertiden.
- De danske stationsbyer, som skød op langs jernbanen i perioden ca. 1880-1920, blev ikke anset som nær så fine som for eksempel havnebyer og købstæder. De blev set ned på af datidens kulturelite, hvor blandt andet forfatter og dronning af den gode smag, Emma Gad, var forfærdet over den blandede og dekorerede stil, som vi i dag kalder for historicisme. Siden er der heldigvis også kommet et mere mildt blik på stationsbyerne, fortæller Birthe Iuel, direktør i Historiske Huse.
Hun håber med konkurrencen at sætte fokus på de helt særlige og uerstattelige kvaliteter, som der stadig findes i mange stationsbyer, og som man bør passe på i fremtiden.
Skørping
Skørping Station blev opført i 1898 på banestrækningen mellem Randers og Aalborg i den nordlige del af Rold Skov.
Da damplokomotiverne krævede forsyning af kul og vand undervejs på deres rute, blev Skørping Station etableret som ’vandstation’, og dermed er byen, i modsætning til andre stationsbyer fra samme tid, ikke anlagt i tilknytning til en eksisterende landsby, men som ren stationsby.
Siden er byen Skørping vokset op omkring stationsmiljøet, hvor flere af de oprindelige funktioner, som f.eks. vandtårnet og gæstgiveriet er bevaret.
Byens bevaringsværdier knytter sig til stationsmiljøets funktions- bygninger og arkitektur, heriblandt stationsbygningen og vandtårnet, som begge er fredede, posthuset, den gamle gæstgivergård samt de omkringliggende villaer inkl. tandlægehuset.
Skørping Stationsby har stor værdi, som skyldes den tydeligt aflæselige udvikling omkring jernbanen. Det centrale stationsmiljø i Skørping har bevaret sin integritet og mange af sine oprindelige bygningsværker, der indeholder store arkitektoniske kvaliteter.
Sindal
Stationsby på Hjørring - Frederikshavnbanen med stationsbygning, hotel, pakhus, købmandsgårde, posthus og boligbebyggelse.
Byen udviklede sig til en større handels- og håndværkerby. Byen har et intakt stationsbymiljø, der fortæller om stationsbyens udvikling fra slutningen af 1800-tallet til midten af 1900-tallet med det fhv. posthus, hotellet og på den anden side af det store gadekryds købmandsgård med et bevaret stort pakhus.
Posthuset er fredet, og tegnet af en af periodens store arkitekter Hack Kampmann, mens stationsbygning og hotel er udpeget som bevaringsværdige.
- Kulturarven skaber livsglæde og fællesskaber og er løftestang for lokal udvikling. Stationsbyerne er rige på netop historiske kulturmiljøer og bygningsarv, og de har et potentiale både nu og i fremtiden, når det gælder bosætning, beskæftigelse og turisme. Og ikke mindst lokal identitet og stolthed uden for de store byer. Derfor skal vi passe godt på vores stationsbyer, siger Birthe Iuel.
Gennemtænkt som i Matador
Mange steder har man ifølge organisationen Historiske Huse revet stationsbygningen ned som led i en spareøvelse, så der nu blot står en billetautomat tilbage. Men det er ifølge Birthe Iuel både dyrt og ikke særligt bæredygtigt at rive historisk bygningskultur ned. Frem for at renovere og genbruge bygningen til nye formål.
- Stationsby-arkitekturen og gadebilledet var nøje gennemtænkt, med selve stationsbygningen som byens livsnerve. Korsbæk fra Matador er modelleret efter hundredevis af lignende stationsbyer i Danmark med station, hovedgade, kro, hotel, andelsmejeri, butikker, apotek, sparekasse, missionshus, forsamlingshus, kirke og nogle steder et vandtårn. Det er gode og solide rammer for et godt bymiljø med fokus på fællesskaber – selv om mange af bygningernes funktioner selvfølgelig er anderledes i dag end dengang, fortæller Birthe Iuel.
Bygningerne er ofte godt håndværk og tegnet af dygtige arkitekter som for eksempel Hack Kampmann, der også er kendt for Aarhus Teater - og som også har tegnet posthuset i Sindal, og Heinrich Wenck, der har tegnet bl.a. Københavns Hovedbanegård
- Den blandede arkitektur er stationsbyernes særkende, og det er en hustype og bymiljøer, som er værd at bevare, men mange steder slører dårlig vedligeholdelse og ombygninger de fine, arkitektoniske detaljer. Murede detaljer bliver ikke repareret og stenene bliver pudset over. Det fjerner bygningens historie og liv – og betyder flere udgifter til vedligehold fremover, forklarer Birthe Iuel.
De 10 nominerede byer i konkurrencen er Skørping, Vinderup, Sindal, Bramming, Odder, Lunderskov, Brenderup, Aarup, Haslev og Tølløse. Man kan afgive sin stemme i konkurrencen indtil torsdag den 12. november kl. 9. Vinderen offentliggøres på historiskehuse.dk fredag den 13. november.