Skole bruger åbne vinduer som middel mod dårligt indeklima
Indeklimaet på de nordjyske skoler er ikke for godt, men en lille indsats kan gøre en stor forskel i klimaet.
En landsdækkende undersøgelse viser, at indeklimaet er dårligt på mange skoler. På Arden Skole har de opdaget, at en ganske lille indsats kan gøre en stor forskel.
Luften er blevet lidt renere i 8.B på Arden Skole. I uge 40 og 41 deltog ni klasser fra Arden Skole i masseeksperimentet, hvor de målte CO2-niveauet efter en dag, hvor der ikke blev luftet ud. Her var tallene langt højere end det anbefalede.
En uge senere blev CO2-niveauet målt igen. Denne gang var der blevet luftet grundigt ud, og eleverne havde været ude af klassen. Det kunne tydeligt ses på målingerne - og mærkes.
- Det er som om, det er lettere at trække vejret. Det er mere friskt, når der er blevet luftet ud, siger Signe Fuglsbjerg fra 8.B.
I fire af de deltagende klasser fra Arden Skole faldt niveauet til under de anbefalede 1000 ppm - det betyder mindre end 1000 CO2-molekyler per million molekyler i luften. I 8.B faldt tallet fra 2400 til 1500, så der er stadig et stykke vej.
- Det har betydning, at man lufter ud, men det gør ikke, at indeklimaet lever op til den standard, der er sat. Målingen er stadig for høj, så vi har behov for at lufte endnu mere ud eller måske have noget udsugning, siger lærer Vibeke Prip Larsen.
I skolens nyeste bygning fra 2001 er der fuld ventilation. I bygningen fra 1977 er der udsugning, men ikke ventilation, og i den ældste fra 1963, som står til at blive rykket ned, er udluftningen endnu ringere.
Indtil en ombygning er mulig, må 8.B ty til åbne vinduer. Og her er allerede sket en forbedring.
- Til at starte med havde vi kun et vindue, der kunne åbnes, men nu har vi to, siger Bjarke Tor Mikkelsen fra 8.B.