Skoleelever står bag sensationelt fund af nye mikrodyr
Foto: Reinhardt Møbjerg Kristensen
Bjørnedyr er ikke mere end en millimeter store, men kan til gengæld overleve i rummet.
To nordjyske skoler har fundet arter af bjørnedyr, som man ikke anede eksisterede.
Det er en millimeter langt og har hoved og klør. Det mikroskopiske bjørnedyr er stadig en gåde for videnskaben. Og nu er hidtil ukendte arter af det lillebitte væsen dukket op på dansk jord.
Faktisk er det skoleelever fra hele Danmark, som har været på jagt efter nye mikroskopiske dyr i skovbunden.
Som en del af Masseeksperiment 2023, den hidtil største kortlægning af mikrolivet i den danske natur, har 30.000 elever fra grundskolen og gymnasier indsamlet mikroliv fra mosser, nåleskov, løvskov, parker og på kirkegårde.
Og resultatet er opsigtvækkende. Eleverne har nemlig fundet fem nye arter af bjørnedyr - alle af slægten Milnesium.
Nordjyske elever laver stor opdagelse
To af de nye arter er fundet af nordjyske elever fra Farsø Skole i Vesthimmerland og Rosendalskolen i Mariagerfjord.
- Fundene er en stor og glædelig overraskelse både for os og for eksperter i udlandet, langt bedre, end vi havde turdet håbe på. I kraft af det store antal elever, der har deltaget, har vi nu fået unikke data i kæmpeskala, der belyser det oversete mikroliv i den danske natur, siger Anders P. Tøttrup, forskningsleder på Statens Naturhistoriske Museum, som undersøger elevernes indsendte prøver.
Forskerne ved på forhånd meget lidt om bjørnedyrenes udbredelse og diversitet i Danmark. De lever både i havvand, ferskvand, i jorden og i mosser og laver.
På baggrund af elevernes undersøgelse, som er verdens hidtil største, formoder man nu, at der herhjemme findes cirka 50 - 100 landlevende arter af de specielle dyr.
Et dyr, der både tåler udtørring, ekstreme temperaturer og endda kan overleve i rummet.
Elever skal navngive nye arter
Men det er ikke kun forskerne, der drager nytte af Masseeksperimentet. For eleverne gælder Masseeksperimentet om at prøve kræfter med en ny type undervisning, siger Astras programleder for Masseeksperimentet, Lene Christensen:
- Dette er praktisk naturfagsundervisning, når den er allerbedst. Igen i år er det imponerende, at eleverne kommer så flot i mål med at gennemføre komplicerede undersøgelser.
De nye arter af bjørnedyr skal nu navngives, og de elever, der har fundet de nye arter, skal deltage i navngivningsprocessen.