Socialt udsatte bøvler med MitID: Snart kan de få hjælp
Kirkens Korshær har fået 161.450 kroner fra en digitaliseringspulje. Pengene skal bruges på at klæde deres frivillige bedre på, så de kan hjælpe dem, der ikke kan begå sig digital.
Henover frokosten får Hans Asger Holmsgaard en snak med en af brugerne i Kirkens Korshærs Varmestue i Aalborg. Hans er pensioneret læge, og nu er han frivillig i varmestuen. Han bruger sin baggrund til at hjælpe brugerne med at navigere i sundhedssystemet.
- Jeg hjælper dem med at læse scanningssvar, røntgensvar og beskeder fra sygehuset. Det er det, jeg har hjulpet med hidtil, men nu skal jeg nok til at udvide min hjælp, forklarer Hans Asger Holmsgaard.
Kirkens Korshær har netop modtaget 161.450 kroner fra en digitaliseringspulje. Pengene skal bruges på at uddanne de frivillige, så de bedre kan hjælpe de udsatte med deres it-problemer.
- Der er nogen, der godt kan begå sig digitalt, men nogen kan ikke engang finde ud af at gå på internettet, forklarer den pensionerede læge i en samtale med digitaliseringsminister Marie Bjerre (V).
Ministeren var i dag på besøg hos varmestuen i Aalborg for at høre, hvordan de frivillige hjælpe brugerne med it.
Socialt udsatte bliver hægtet af samfundet
- Samfundet bliver mere og mere digitalt. Det gør det offentlige men også alt andet i samfundet. Særligt den her gruppe borgere, som i forvejen er sårbare, de bliver ekstra sårbare, fordi de også har svært ved det digitale, siger Marie Bjerre (V).
Kirkens Korshær har udviklet et informationsmateriale, der skal hjælpe de frivillige til at blive bedre til at hjælpe de udsatte med it.
- Jeg synes, det er en smadder god ide. Der er klart et behov for det. Når man får frivillige til at hjælpe med det, så kan det frigive ressourcer hos det faste personale, som så kan hjælpe brugerne med andre ting, siger Hans Asger Holmsgaard.
I følge Kirkens Korshær betyder de digitale udfordringer, at deres brugere ofte går glip af ydelser og anden hjælp, som de er berettigede til. Derfor mener de, at det er vigtigt, at brugerne kan få it-hjælp hos dem.
- Når vi andre har brug for it-hjælp, er der ofte nogen i vores omgangskreds, der kan hjælpe. Det netværk har de her mennesker ofte ikke. Det er ikke nok bare at sige, at man kan få hjælp hos borgerservice. Mange kommer ikke derhen. Det er vigtigt, at man har nogen i det nære, man kan bede om hjælp, siger ministeren.