"Sort fredag" giver massiv omsætning
Foto: Lars S. Christoffersen
Det amerikanske koncept Black Friday er for alvor kommet til Nordjylland.
Aalborg Storcenter har stor succes med import af amerikansk tradition.
Som et nyt salgstrick har flere danske forretninger hentet inspiration i det amerikanske med konceptet Black Friday. Første fredag efter Thanksgiving er der tradition for usædvanligt gode tilbud, og sådan var det også i dag i blandt andet Aalborg Storcenter.
- Der har været vanvittigt mange mennesker. Vi startede klokken otte, og der har været kø lige siden, siger Anders Mose, der er butikschef i Wagner, hvor de giver 20 procent på alt i butikken i anledning af Black Friday.
Det er første gang, at hele Aalborg Storcenter hopper med på Black Friday-bølgen, og sammenlignet med samme fredag forrige år har det givet 45 procent flere besøgende. Omkring 40.000 mennesker ventes at have været gennem centerets svingdøre, inden dagen er omme.
- Det lokker en masse kunder ud, og det er dem, vi lever af. Det er dem, vi gerne vil vise, hvad vi har i butikkerne, så det er rigtig fedt, siger Morten Pedersen, der er butikschef i TDC.
Flere butikker kunne melde om både sort af mennesker og sorte tal på bundlinjen, som er noget af det, der har været med til at danne navnet Black Friday i USA. Nogle af butikkerne kunne endda melde op mod en fordobling af salget i forhold til 2013.