Foto: Lars S. Christoffersen

"Sort fredag" giver massiv omsætning

Aalborg Storcenter har stor succes med import af amerikansk tradition.

Som et nyt salgstrick har flere danske forretninger hentet inspiration i det amerikanske med konceptet Black Friday. Første fredag efter Thanksgiving er der tradition for usædvanligt gode tilbud, og sådan var det også i dag i blandt andet Aalborg Storcenter.

- Der har været vanvittigt mange mennesker. Vi startede klokken otte, og der har været kø lige siden, siger Anders Mose, der er butikschef i Wagner, hvor de giver 20 procent på alt i butikken i anledning af Black Friday.

Det er første gang, at hele Aalborg Storcenter hopper med på Black Friday-bølgen, og sammenlignet med samme fredag forrige år har det givet 45 procent flere besøgende. Omkring 40.000 mennesker ventes at have været gennem centerets svingdøre, inden dagen er omme.

- Det lokker en masse kunder ud, og det er dem, vi lever af. Det er dem, vi gerne vil vise, hvad vi har i butikkerne, så det er rigtig fedt, siger Morten Pedersen, der er butikschef i TDC.

Flere butikker kunne melde om både sort af mennesker og sorte tal på bundlinjen, som er noget af det, der har været med til at danne navnet Black Friday i USA. Nogle af butikkerne kunne endda melde op mod en fordobling af salget i forhold til 2013.