Stadsarkiv bruger Instagram til at sikre historien
Instagram er i en rivende udvikling. Dagligt uploades og deles der millioner af billeder verden over, og det sociale medie bruges ikke kun til at dele hverdags- og feriebilleder med venner og familie. Instagram bliver i større grad brugt til at brande virksomheder og organisationer. Vi har undersøgt fænomenet Instagram.
Det populære billedmedie bruges ikke kun til at dele hverdags- og feriebilleder med venner og familie.
Instagram er i en rivende udvikling. Dagligt uploades og deles der millioner af billeder verden over, og det sociale medie bruges ikke kun til at dele hverdags- og feriebilleder med venner og familie. Instagram bliver i større grad brugt til at brande virksomheder og organisationer.
- Billeder sælger. Det er billeder, der er følelser i, og det kan vise nogen følelser, som tekst ikke kan, og derfor er det et imponerende medie at bruge også i sin markedsføring, siger Sisse Wildt, der er salgs- og marketingschef ved Visit Nordjylland.
Men det bliver ikke kun brugt til at profilere forskellige brands. Bente Jensen fra Aalborg Stadsarkiv oprettede tagget "Mit Aalborg" og fandt så ud af, at Instagram også kan bruges i historisk sammenhæng.
- Der er nogen fotografer, som bruger mobilen og tager billeder af byen, som vi aldrig selv havde tænkt fandtes, og de bliver meget synlige på sådan et medie, og der kan vi bede folk om at aflevere det til os, siger Bente Jensen.
Instagram bliver med andre ord brugt til at vise fremtiden, hvordan Aalborg så ud anno 2015.
Med Instagram er det både hurtigere og nemmere at fange og dele billeder, så på stadsarkivet er de overbeviste om, at Instagram skal bruges til meget mere end private hyggebilleder.
- Der er også et potentiale i, at det ikke kun er babybilleder og madbilleder, men hvis folk bliver interesserede for det, så viser de også erindringer og memorier - historier i billeder, siger Bente Jensen.
TV2/Nord er også på Instagram. Følg os på @tv2nord
Et billede slået op af TV2/Nord (@tv2nord) den Jan 19, 2015 at 3:23 PST
Et billede slået op af TV2/Nord (@tv2nord) den Jan 19, 2015 at 4:38 PST
Et billede slået op af TV2/Nord (@tv2nord) den Jan 19, 2015 at 6:50 PST