Stofakunder raser

Ugen midt i januar er årets store irritationsmoment for Stofas kunder i Nordjylland, for her bliver tv-kanalerne lagt totalt om.

Hvert år i januar skal mange af Stofas 62.000 kunder i Nordjylland selv søge efter deres tv-kanaler og lægge dem i den rigtige rækkefølge på deres fjernsyn. Det koster timer eller flere hundrede kroner at få styr på kanalerne. Og kunderne raser hvert år over det store kanalcirkus. De får flyttet rundt på deres tv-kanaler, så de ligger spredt i en hel ny rækkefølge

-Det er rigtig træls, for man kunne da nemt finde noget andet at bruge tiden på, siger Bente Larsen, Stofa-kunde i Nørresundby.

Hos radio- og tv-forhandler Jesper Nyborg i Vodskov ringer telefonen uafbrudt.

-Vi har kørt ud til enkeltkunder, institutioner og plejehjem fra tidlig morgen til sen aften. Et er, at det analoge signal blev slukket samtidig, men den sædvanlige kanalomlægning var der også, som den plejer i januar. Og i år har det været svært på forhånd at gennemskue, hvor det var særligt galt. Vi ved godt, at TV-mærket kan gøre en forskel, men i år var der også nogle byer, der gik helt fri – mens andre ikke oplevede nogen problemer, siger Jesper Nyborg.

Bente Larsen har tidligere betalt for at få tv-kanalerne på plads hvert år i januar, men de seneste par år har hun fundet en meget bedre løsning – en nabo, som helt frivilligt kommer og hjælper hende.

-Det er jeg jo heldig med, men det er ikke alle, der har den mulighed. Jeg synes, at Stofa skal fikse det problem for deres kunder og selv betale, når det åbenbart er dem, der har problemer med teknikken hvert år, siger Bente Larsen.

Forbrugerrådet Tænk er heller ikke imponeret.

-Stofa mener det sikkert godt, men de kunne godt have gjort det lettere at gå til for forbrugeren, når der flyttes med kanalerne, siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk til TV2Nord.

 


Seneste nyt

fra Nordjylland