Tidligere uheld med flytypen

Søndagens uheld i Aalborg Lufthavn var ikke lufthavnens første uheld med et fly af typen Q400.

<b>Ulykke i 2000</b>
Kort efter SAS i år 2000 fik leveret de første Q400-fly, landede et af dem nemlig med halepartiet først. Heldigvis kom ingen af de 67 om bord noget til.

<b>Reprimande til SAS</b>
Men SAS fik en reprimande for først at indberette uheldet til Havarikommissionen efter 18 timer - i følge loven skal det ske efter højst en halv time.

<b>For dårlig uddannelse</b>
I modsætning til i søndags, hvor alt tyder på, at uheldet skyldes problemer med teknikken, så konkluderede Havarikommissionen den gang, at uheldet skyldtes for dårlig uddannelse af piloterne i at flyve den nye flytype.

<b>Endnu et uheld</b>
Og så kan der også ske uheld med andre flytyper - kun en uge efter halelandingen, kørte dette fly af landingsbanen i Aalborg og sad uhjælpeligt fast i den bløde græsrabat.