Tusindvis af nye kunder sikrer Jutlander Bank 'glædeligt' overskud
Foto: Lone Vad Dam
11.000 nye kunder og en fremgang i udlån giver et halvårsresultat på 126 millioner kroner efter skat for Jutlander Bank.
På bare et halvt år har 11.000 nye kunder valgt Jutlander Bank til. Og de nye kunder er en stor del af årsagen til, at Jutlander Bank nu kan præsentere et halvårsresultat på 149 millioner kroner før skat, svarende til 126 millioner kroner efter skat.
Sektoren er nemlig presset af et lavt renteniveau, og det betyder, at banken stort set ikke kan se nogen stigning i nettorenteindtægterne. Til gengæld har de mange nye kunder betydet fremgang i gebyrindtægterne.
Siden halvåret 2017 er bankens udlån steget fra otte til ni milliarder kroner.
- Tallene vidner om, at vores strategi virker. Det er det allermest glædelige, siger Per Sønderup, der er ordførende direktør i Jutlander Bank.
Gode oplevelser lønner sig
Bankens nettorente- og gebyrindtægter er steget med 19 millioner kroner til 362 millioner kroner fra midten af 2017 til 2018. Ifølge direktøren er det en strategi om at være landets mest personlige og tilgængelige bank, der lønner sig.
- Her i landet har vi for vane at dele gode oplevelser med hinanden, og rigtig mange af de nye kunder i Jutlander Bank er kommet til os, fordi en eksisterende kunde har anbefalet os over for dem, siger Per Sønderup.
For at kunne følge strategien og give de 11.000 nye kunder en god oplevelse, har Jutlander Bank ansat 14 nye medarbejdere. I alt har banken brugt 18 millioner kroner ekstra på personale og administration i forhold til første halvår 2017, fordi der samtidig har været stigende udgifter til den såkaldte lønsumsafgift – og dermed ligger udgifterne på i alt 258 millioner kroner.
- At være personlig og tilgængelig kræver medarbejdere af kød og blod, siger Per Sønderup.
Banken, der har hovedcenter i Aars og har 25 afdelinger i alt, vil fortsat satse på at vækste på udlån.
Jutlander Bank kunne sidste år præsentere et rekordstort overskud.