Tv-serie skal reklamere for Nordjylland over for hollandske turister
Foto: Arkivfoto: Jesper Christiansen
Hollandske turister har fået øjnene op for Nordjylland. Siden 2016 er der sket en stigning på 23 procent i antallet af hollandske overnatninger i landsdelen. I denne uge besøger et hollandsk tv-hold en række nordjyske turistattraktioner for at optage et tv-program, som skal lokke endnu flere hollændere til Nordjylland.
Der bliver talt hollandsk ved frokostbordet i Løkken onsdag middag. Tre hollandske kendisser er på rejse for at genoplive deres venskab fra ungdomsårene. Et tv-hold følger med og optager deres samtaler, som bliver omdrejningspunktet i en programserie, der skal sendes på den hollandske tv-kanal ONS i løbet af efteråret.
- I dag har de været på Jeep-safari. Lige nu får de en pause, og så går turen videre til Skagen. Vi har også været ved Rubjerg Knude Fyr, siger Birgitte Bak Aastradsen, marketingskoordinator ved VisitNordjylland.
- Det hollandske marked vækster, og vi har med det her projekt haft en unik mulighed for at tale direkte ind i en målgruppe, som vi supergerne vil have fat i.
Birgitte Bak Aastradsen
Det er den regionale turismeorganisation VisitNordjylland, der betaler for at have det hollandske produktionsselskab på optagelse i Nordjylland. Tv-programmet skal gøre reklame for landsdelen og øge den vækst i antallet af hollandske turister, som Nordjylland har oplevet i de seneste år.
- Det hollandske marked vækster, og vi har med det her projekt haft en unik mulighed for at tale direkte ind i en målgruppe, som vi supergerne vil have fat i, siger Birgitte Bak Aastradsen.
Det er en moderne form for markedsføring, VisitNordjylland har kastet sig ud i, og ifølge medieforsker Kim Toft Hansen, kan det være en god måde at investere sine penge på i jagten på flere turister.
- Hvis man på verdensplan ser på, hvordan turister traditionelt rejser, så estimeres det, at omkring 30 til 40 millioner turister om året rejser til steder, de har set via medierne - især film og tv. Det, jeg forestiller mig, er, at VisitNordjylland gerne vil have fat på, er en lille del af den kage, siger Kim Toft Hansen, lektor på Institut for Kultur og Globale Studier ved Aalborg Universitet.
Skal inspirere til den næste rejse
Tidligere blev Nordjylland som turistdestination i højere grad markedsført i turistbrochurer og reklamer over for udenlandske turister. I dag har den mere indirekte form for reklame vundet indpas.
- Det er en måde, hvor man kan omgå den manglende tiltro til den traditionelle markedsføringsmodel, og hvor man kan opnå kontakt til andre brugere på en ny måde, så jeg vil i høj grad påstå, at vi ser mere af det i fremtiden, siger Kim Toft Hansen.
VisitNordjylland håber, at tv-serien, som er målrettet hollændere over 50 år, kan få hollandske turister til at tage til Danmark for at se nogle af de samme steder, som de tre kendte oplever.
- Vi formoder selvfølgelig, at de her tv-programmer inspirerer til den næste rejse for et købestærkt hollandsk publikum, som gerne vil spise noget god mad og opleve vores natur. Selvfølgelig skal de komme til Nordjylland og holde den næste ferie, siger Birgitte Bak Aastradsen.