Udsalget skydes i gang - pas på!

Når butikkerne tirsdag slår dørene op til et af årets største udsalg, vil mange forbrugere træffe ufornuftige beslutninger, der skader deres økonomi.

Tilbud gør os blinde, det viser flere undersøgelser foretaget af ekspert i økonomisk adfærd Keld Jensen sammen med den amerikanske psykologiprofessor Daniel Kahneman, der vandt nobelprisen i økonomi i 2002, det skriver Politiken tirsdag. 
 
I en ny undersøgelse er 2.000 danskere blevet præsenteret for valget mellem to gavekort. Det ene har en værdi på 100 kroner og er gratis. Det andet har en værdi på 200 kroner, men koster til gengæld 70 kroner. Resultatet er, at 78 procent af danskerne vælger det første 'gratis' gavekort, selv om de dermed snyder sig selv for 30 kroner.
 
- Vi er ufatteligt irrationelle i vores økonomiske adfærd, og det rammer os på pengepungen. Følelsen, oplevelsen og fornemmelsen er i dag årsagen til et køb, snarere end selve produktet eller prisen, siger Keld Jensen, ekstern lektor ved Handelshøjskolen CBS, til Politiken.
 
Han finder et eksempel på den irrationelle forbrugeradfærd i den hjemlige tilbudsjægerkultur, hvor en af fire danskere bruger tid og penge på at læse tilbudsaviser og suse byen rundt efter enkelte varer til nedsat pris:
 
- Den danske forbruger er meget mere tilbudsjager end forhandler. I stedet for bare at følge lemmingeeffekten skal man stoppe op og gennemskue, hvad butikkerne gør, for så bliver man i stand til at gøre en bedre forretning for sig selv.
 
Flere privatøkonomiske rådgivere fremhæver en række produkter og ydelser som eksempler på, at firmaer udnytter forbrugernes usunde fornuft.

- Kontokort er eksempelvis fuldstændig irrationelle. Hvorfor optager man et lån til en rente på over 20 procent? Det gør man, fordi man typisk ikke kan få et lån andre steder - og så burde man netop aldrig have taget det, siger Kim Valentin, partner i Finanshuset i Fredensborg, til Politiken.


Seneste nyt

fra Nordjylland