Sådan undgår du snyd når du handler med private
Her kan du se Forbrugerrådets gode råd til dig, der gerne vil undgå at blive snydt i handel mellem privatpersoner.
På TV2 Nord har vi i de seneste par dage haft fokus på onlinesvindel. Nordjyder har oplevet, at deres identitet er blevet misbrugt på blandt andet Den Blå Avis. Hvis du gerne vil undgå at blive snydt, når du handler med private, så er her Forbrugerrådets råd til dig:
Vælg sælger med omhu
Vurder om sælgeren virker troværdig. Lav en søgning på sælgeren på Google eller Facebook. Og søg også gerne på sælgeren på det site, hvor han har sine varer til salg. Undersøg, om andre har været utilfredse med tidligere handler. Kig også efter, hvilke andre varer sælger har til salg. Hvis der er mange eksemplarer af det samme produkt til salg, så bør man være kritisk - det kan være hælervarer. Tjek altid, om der er korrekte kontaktoplysninger på sælger.
Vær realistisk med prisen
Prisen skal være realistisk. Altså skal den være billigere end nyprisen. Men ikke for billig – for ellers kan der være tale om hælervarer. Spørg efter en kvittering, hvis du er i tvivl om sælgeren er ejer af varen.
Mød sælgeren privat
Forsøg så vidt muligt at møde sælgeren ansigt til ansigt, hvis det er muligt. Gerne på sælgers privatadresse. Her får man et indtryk af, om sælgeren er reel.
Lav en skriftlig aftale
Lav en aftale på skrift, før der handles. Bliv enige om handlens vilkår, såsom hvad der indgår i handlen, hvad prisen er, og hvordan der betales. Efter loven har man to års reklamationsret, med mindre man har aftalt andet. Hvis man er uenige om en handel, har man som udgangspunkt ikke mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet. Man kan i stedet alliere sig med en advokat og starte en civilt søgsmål, der dog kan være dyrt og tidskrævende. Hvis man står uden en skriftlig aftale kan det være svært at føre sag.