Teglgaardens bro forsvinder

Når toget skal elektrificeres skal der rives en del broer ned. For Anders Nielsen betyder det, at landbruget bliver delt i to og en omvej på tre kilometer.

Når banen mellem Aarhus og Aalborg skal moderniseres, sker det modsatte på Teglgaarden ved Skørping. Banedanmark lægger op til, at den bro der går over skinnerne, skal rives ned. Gårdejer Anders Nielsen er rystet over planerne.

- Det betyder næsten det hele det her, lyder det fra landmanden.

Der skal rives fjorten broer ned mellem Aarhus og Aalborg. Broerne er for lave til det køreledningsanlæg, der skal op på strækningen, når det skal elektrificeres.

Nogle af stederne kommer der nye, højere broer op, men ikke på Teglgaarden. Her er vurderingen fra Banedanmark, at den ikke er vigtig, og at der ikke rigtig er nogen, der bruger den.

Men det gør Anders Nielsen. Det er her han kører skovmaskiner og mejetærskeren over. Med broen er der 150 meter fra stuehuset over til jorden på den anden side af banen. Hvis broen bliver revet ned, er der 3,5 kilometer derover ad offentlig vej. Et stort problem for Teglgaarden.

- Gårdens værdi vil falde enormt i værdi, siger Anders Nielsen.

Siden 1950 har der været en bro over banen, der forbinder Nielsens jorde og skov. Det mener han ikke de bare kan lave om.

- De må bygge en ny. Jeg har tinglyst vejret over banen til gårdens brug, så må det være enkelt, siger Anders Nielsen.

Banedanmark siger i dag til TV2/NORD, at de vil kigge på tinglysningen og se, om der er noget, der skal laves om, eller om de forsat kan rive broen ned. Arbejdet starter i 2019 eller 2020.