Debat om bromodstand: Beregninger af støj giver forkert billede
Støjberegningerne i den opdaterede VVM-redegørelse giver ikke et retvisende billede af generne ved en tredje fjordforbindelse.
Beregningerne er gennemsnitlige, og de realistiske støjgener er langt værre, end det fremgår.
Sådan lyder det mandag i en tv-debat på TV2 Nord.
Torsdag i sidste uge blev en opdateret miljøundersøgelse offentliggjort. VVM-redegørelsen sender en tredje Limfjordsforbindelse et skridt nærmere virkeligheden.
I løbet af foråret skal Folketinget forhandle en ny infrastrukturplan for Danmark, og her kan en ny forbindelse over Egholm blive en realitet.
Men i Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen er de bekymrede for redegørelsens beregninger af støjen, når bro og tunnel står færdig tidligst i 2030.
Pensioneret pilot og medlem af bevægelsen siger, at det ser bedre ud i redegørelsen, end det i virkeligheden bliver.
- Det er gennemsnitsberegninger, som ikke fortæller noget om, hvordan det bliver i forskellige vejrtyper og med forskellig trafikbelastning. Det svarer til, at man laver støjberegninger i en børnehave, og så regner nætter og weekender med, siger Henrik Sakstrup, som i øvrigt peger på, at Aalborg i forvejen er landets mest støjplagede by.
I 2014 blev et flertal i Folketinget enig om at satse på en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm og droppe ideen om et eller flere supplerende tunnelrør til den eksisterende tunnel øst for Aalborgs midtby.
Det vil set med Borgerbevægelsen mod en motorvej over Egholm betyde betydelig flere støjgener i Aalborg og i Nørresundby.
- Det risikerer at ende som i Silkeborg med de nyeste vejprojekter. Her vurderede VVM-redegørelsen støj på 51 decibel. Nu viser det sig, at nogle borgere har mellem 70 og 90 decibel på deres bopæl.
Hør og se, hvad transportminister Benny Engelbrecht siger til den kritik i programmet Fokus herunder.