Efter flere trafikuheld: Politiet advarer – kør nu forsigtigt i regnen
Foto: Mads Claus/Ritzau Scanpix
Akvaplaning er særdeles farligt for alle trafikanter. Modelfoto.
Akvaplaning har været skyld i flere ulykker på de nordjyske veje. En varm sommer har fået mange bilister til at glemme at passe på, vurderer politikommissær ved Nordjyllands Politi.
Glatte veje på grund af de kraftige mængder regn, Nordjylland har fået fredag, har været skyld i flere uheld på vejene.
Såkaldt akvaplaning, hvor hjulene på bilen ikke længere kan stå fast på den våde asfalt og derfor begynder at glide sidelæns, har betydet travlhed hos Nordjyllands Politi hele fredagen igennem.
Det bekræfter politikommissær Poul Fastergaard over for TV2 Nord.
Det snyder folk, at der er lunt udenfor, og at vi i en lang periode har haft tørt vejr. Pludselig kommer der de her store mængder regn, der fylder hjulsporene ud på vejene.
Poul Fastergaard, politikommissær, Nordjyllands Politi
- Der har været flere uheld i dag, og det har bestemt en sammenhæng med regnen, siger han.
Da alle forhold omkring dagens ulykker endnu ikke er fuldt afdækket, kan politikommissæren ikke opgive det præcise antal ulykker, der skyldes netop akvaplaning.
Men dagen igennem har politiet været kaldt ud til ulykker, der skyldes bilisternes hovmod over for regnens kræfter.
- Det snyder folk, at der er lunt udenfor, og at vi i en lang periode har haft tørt vejr. Pludselig kommer der de her store mængder regn, der fylder hjulsporene ud på vejene, og derfor får bilisterne ikke tilpasset farten efter forholdene, siger han.
Derfor vil man hos Nordjyllands Politi også gerne advare bilisterne om at respektere regnen en tand mere.
- Selv om du må køre 130 kilometer i timen på motorvejen, kan du jo ikke gøre det, hvis vejen er fuld af vand. Det siger sig selv, at man skal køre efter forholdene, advarer Poul Fastergaard.
Hvad er akvaplaning – og hvad skal du gøre?
- Akvaplaning begynder af naturlige årsager praktisk taget altid med forhjulene, og ofte vil baghjulene bevare vejkontakten, fordi forhjulene efterlader spor med lavere vandstand, som bagdækkene kan trænge igennem.
- Man kan måske få et forvarsel om akvaplaning ved at holde øje med, om der pludselig står mere vandsprøjt omkring biler forude - også modkørende biler langt væk.
- Et første tegn på, at bilen akvaplaner, kan være, at den føles løs i styringen. Et ryk i bilen vil i nogle tilfælde fortælle, at akvaplaningen er overstået.
- Så snart begge forhjul akvaplaner, mistes styrekontrollen helt, så forvognen kan glide sidelæns.
- Hvis alle fire hjul akvaplaner, er bilen totalt ude af kontrol, så den kan ende med at snurre rundt om sig selv samtidig med, at den skifter kurs.
- Hvis bilen begynder at akvaplane, skal du træde koblingspedalen i bund, slippe speederen, holde rattet stille og lade være med at træde på bremsen. Koblingspedalen skal holdes i bund, til du er vel ud af akvaplaningen.