Efter opråb: Nu kan Bente igen tage toget, og det er endda lettere
Foto: Lisbet Christensen / TV2 Nord
Forholdet mellem passagerer og Nordjyske Jernbaner skal lige repareres, men glæden er allerede på vej tilbage.
Det har været en svær tid for pendlere, der har brugt offentlig trafik til og fra skole, arbejde eller hvad dagen nu har stået på.
Men mens efteråret og de mørkere tider er over os, ser det lysere ud for pendlerne.
- Det har været en lang ventetid, siger Eva Mosomi fra Hjørring.
Efter to måneder med de proppede togbusser og ekstra lange rejsetider, er renoveringsarbejdet overstået, og togene er tilbage på de nordjyske skinner.
I Brønderslev er et 29 centimeter stort problem blandt andet blevet løst.
- Det bliver nemmere at komme ind og ud af toget både som dårligt gående, med barnevogne, ældre, alt, lyder det fra Bente Sørensen fra Brønderslev.
Banedanmark har bygget en helt ny perron, og der er nu niveaufri adgang til de respektive toge.
- Jeg havde en veninde, der for eksempel ikke kunne tage toget, fordi der var højt op og langt ned, så alle er glade, fortæller Inger Obel fra Brønderslev.
- Det betyder, at jeg kan have en rollator med. Det kunne jeg ikke før, forklarer Jens Christian Schmidt ligeledes fra Brønderslev.
Se indslaget herunder:
Gabet på 29 centimeter mellem tog og perron gav flere ulykker, og det fik togpassagererne til at kræve handling.
- Jeg ser simpelthen en dame vælte forlæns ud af toget med et gangstativ, sagde Bjarne Axelsen fra Brønderslev til TV2 Nord tilbage i 2021.
- Nu vil vi simpelthen ikke finde os i det mere.
Marianne Risgaard Nielsen fra Brønderslev kaldte også på handling dengang.
- Jeg tænker, at det er hul i hovedet. Jeg tænker, hvad der skal til. Er der nogen, der skal dø, før der sker noget?, sagde hun spørgende.
Forholdet til kunderne har taget et slag
Det er ikke kun i Brønderslev, at forholdene er blevet forbedret. I Hjørring har Banedanmark for eksempel lavet 700 meter dobbeltspor.
Der er lavet et nyt digitalt signalsystem, og i Aalborg er der udskiftet syv kilometer spor, hvilket betyder, at der kan køres lidt hurtigere på skinnerne.
- Vi får en mere robust køreplan. Vi har mulighed for at sende toget afsted fra Hjørring, før toget fra Aalborg kommer helt ind. Kommer der nogle små forsinkelser, har vi i højere grad mulighed for at indhente dem, forklarer Martin Sort Mikkelsen, der er direktør for Nordjyske Jernbaner.
Forholdet til Nordjyske Jernbaners kunder trænger dog til lidt genopretning efter to måneder med togbusser, og det er forventet at passagertallet er dykket en smule.
De kunder skal nu generobres.
- Jeg har et håb om, at vi kommer ind og fortsætter den gode udvikling med stigende passagertal, når tingene lige kommer på plads igen, siger Martin Sort Mikkelsen.
Og måske er drømmen opnåelig for Nordjyske Jernbaner. I Brønderslev er passagererne i hvert fald glade.
- Det betyder alt for os, der er nødt til at tage offentlige transportmidler, så det er fantastisk, slutter Inger Obel fra stationen i Brønderslev.