Nu melder direktør ud: Derfor er det gået galt med skandaleramt sygehus
Sygehuset kommer til at koste 1,3 milliarder kroner mere end beregnet - og det bliver to år forsinket. Det var derfor en ærgerlig projektdirektøren, der i dag gjorde status.
Den nye projektdirektør er ikke i tvivl. Et udbud i fagentrepriser og for mange entreprenører er blandt årsagerne til, at det nye supersygehus i Aalborg forsinkes endnu en gang.
Martin Kjær tiltrådte jobbet som projektdirektør for opførelsen af det nye supersygehus i april, og siden har han oplevet flere udfordringer.
Det kulminerede i går, da regionsrådsformand Mads Duedahl (V) sammen med Martin Kjær oplyste på et pressemøde, at indvielsen af sygehuset er udskudt til 2026, samtidig med at den samlede pris vil overskride budgettet med 1,37 milliarder kroner.
Fagenterpriser deler vandene
Projektet blev i sin tid udbudt i fagentrepriser, og set i bagklogskabens lys var det ifølge Martin Kjær en forkert beslutning. Det betød at mange mindre virksomheder kunne tage del i byggeriet.
-Jeg har aldrig set et byggeri af den her størrelse eller kaliber blive udbudt i fagentrepriser. Det er nemt at være bagklog, men i min optik var det forkert, siger Martin Kjær.
Men ifølge professor i sundhedsøkonomi ved Syddansk Universitet, var fagentreprise det rigtige valg:
Ideen med at udbyde i fagentreprise har været fornuftig nok, men om det så er kommet bag på bygherren, at der har været en stor koordinationsopgave, det er en anden side af sagen, siger Kjeld Møller Pedersen.
For mange om arbejdet
Der er omkring 100 forskellige entreprenørvirksomheder, som har deltaget i opførelsen. Martin Kjær tvivler på, at det har været en god løsning.
- Nu er det bare sådan at supersygehusbyggeri ikke er for alle. Mange er blevet klogere undervejs. Det var nok ikke alle, der skulle have budt ind, men bygherrer, rådgivere jo også et ansvar for at vælge de rigtige.
For nogle af de mange entreprenører har det været en stor mundfuld at arbejde med så stort et projekt, og det har givet udfordringer.
- Der skal man se på, hvad man har bygget før. Med en ny limfjordsforbindelse havde man nok heller ikke valgt 10 lokale håndværkere, siger projektdirektøren.
Martin Kjær mener samtidig, at samarbejdet mellem de forskellige entreprenører kunne have været bedre. Og det er noget, der skal arbejdes på.
- Det er klart at det kunne have været bedre. Det går rigtig galt hvis man ikke arbejder i den samme vej. Det kunne have været bedre. Og det er et fokuspunkt.