Administrativ skifergasbyrde forsvinder i Frederikshavn

2000 mandetimer bliver frigjort i Frederikshavn Kommune, når staten overtager ansvaret for prøveboringerne i Dybvad.

Papirbunkerne i Frederikshavn Kommunes tekniske forvaltning er blevet mindre, efter staten i mandags overtog ansvaret for denne fase af prøveboringerne efter skifergas. Det skriver DR Nordjylland.

Kommunen har i perioder brugt omkring halvanden medarbejder - svarende til 2.000 mandetimer - på administration af skifergasboringen i Dybvad. Det er den administration, der nu overgår til staten.

Den administrative lettelse vil komme borgerne til gode, lyder det fra Anders Brandt Sørensen (S), formand for kommunens plan- og miljøudvalg.

- Alt andet lige, så er det jo 2.000 timer, som ikke længere skal bruges på skifergas. Det betyder, at de timer kan bruges på andet, og det er rigtig godt for Frederikshavn, siger han til DR Nordjylland.

Anders Brandt Sørensen nævner blandt andet behandlingen af byggetilladelser, lokalplaner og miljøgodkendelser som noget af det, der kan få gavn af de genvundne arbejdstimer.

Ifølge teknisk direktør i Frederikshavn Kommune, Christian Roslev, så er der specielt én ting, der har været mere tidskrævende end normalt ved behandlingen af skifergasboringen.

- Henvendelser fra medier, presse og borgere skal vi også besvare. Det er jo nødvendigt og en helt oplagt del af sådan et projekt. Men det er klart, at det trækker ekstra mange tænder, når vi er ude i sådan et projekt her, siger han til DR Nordjylland.

Anders Brandt Sørensen fortæller, at man har valgt at bruge så mange mandetimer, fordi projektet skulle varetages så miljømæssigt forsvarligt som muligt.


Seneste nyt

fra Nordjylland