Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Ny afgift er ’dræbende for dansk fiskeri’: - Der er taget kvælertag på det her fag

Selvom der er afsat et trecifret millionbeløb til omstillingen, er de langt fra rolige i Hanstholm.

Fra 1. januar bliver det dyrere at være fisker. Der træder en ny CO2-afgift i kraft, som betyder, at brændstoffet til kutterne frem mod 2025 kommer til at stige med 2,25 kroner.

Priserne er i forvejen høje på grund af krigen i Ukraine - og med afgiften nærmer det sig syv kroner pr. liter. For bare få år siden var prisen nede på to-tre kroner.

Og det skaber dyb bekymring på havnen i Hanstholm.

- Det her får stor betydning for os. Vi bruger en million liter diesel om året. Og to kroner oveni pr. liter diesel, det bliver også til penge. Worst case er, at vi må lukke og slukke. Det her er opskriften på katastrofe, siger Christopher Ditlevsen, der er fisker i Hanstholm.

- Vi kan ikke omstille os til noget andet

Og én ting er prisen. Noget andet er, at fiskerne slet ikke mener, det giver mening at have en afgift, når der reelt ikke er noget grønt alternativ til dieselmotoren.

- Jeg synes, CO2-afgiften i sig selv, den er fin nok, det er fair - hvis der var et alternativ. Vi kan ikke omstille os til noget andet, vi kan ikke have solceller eller batterier eller tage en forlængerledning med. Vi har kun diesel at gøre med, siger Christopher Ditlevsen.

På auktionshuset er de selvsagt afhængige af, at der kommer fisk ind - og på den front er der dårlige udsigter, mener auktionsmester Jesper Kongsted.

- Det her er direkte dræbende for dansk fiskeri, for Hanstholm Havn, Thyborøn Havn og Hirtshals Havn. Der er taget kvælertag på det her fag, big time.

- Dansk fiskeri er minimeret. Og med de her afgifter kan det være, vi bliver fuldstændigt udryddet, siger Jesper Kongsted.

På fiskeauktionen mærker de allerede, at de udenlandske fiskere er begyndt at søge andre steder hen for at undgå afgifterne. Det mærker Morten Mortensen, der er en af dem, der opkøber mange fisk i Hanstholm.

- I løbet af min 35-40-årige karriere er der bygget et rigtigt stort netværk op med fiskere fra Frankrig, Sverige, Norge og Tyskland. Og de vælger os fra nu, på grund af CO2-afgiften.

Afgiften er en del af aftalen om den grønne skattereform fra 2022, som regeringen, De Konservative, Radikale Venstre og SF står bag. I aftalen er der også sat 350 millioner kroner af til at kompensere fiskeriet for omstillingen.

Svar fra ministeren

Jacob Jensen, der er minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ikke ønsket at stille op til interview i dag, men oplyser følgende i et skriftligt svar:

"Jeg lytter til fiskernes frustration og tager det meget alvorligt. Jeg ønsker at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskeriet, så vi kan udvikle erhvervet i en bæredygtig retning, både miljømæssigt, klimamæssigt og økonomisk. Derfor ser jeg også frem til, at vi snart skal i gang med forhandlingerne om fremtidens fiskeri, hvor udmøntningen af midlerne afsat til fiskerierhvervet i Aftale om Grøn Skattereform for industri mv. netop indgår.”


Mens en Aalborg-spiller takker af, siger en anden goddag til drengedrømmen

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

For seks år siden så han dem vinde VM på hjemmebane - i dag står han selv i midten.

Tilbage i 2019 sad Aalborg Håndbolds back Thomas Arnoldsen sammen med sin bror i Jyske Bank Boxen og så blandt andet sin nuværende holdkammerat Henrik Møllgaard vinde VM på hjemmebane.

- Nu står jeg her i 2025 og får lov til at opleve det som spiller. Det var en hel vanvittig kulisse dengang, og nu er det jo helt vanvittigt at skulle stå derinde som spiller, lyder det fra Thomas Arnoldsen.

I dag er han nemlig selv en del af landsholdet, der tirsdag sparker VM i gang i selvsamme arena, og her er Henrik Møllgaard både holdkammerat på landsholdet og i ligaklubben Aalborg Håndbold.

- Det er en kæmpe drøm. Var der nogle, der sagde til mig som dreng, at jeg skulle spille VM på hjemmebane, så ville jeg sige; 'det vil jeg rigtig, men lad os nu se,' pointerer Thomas Arnoldsen.

Se hele interviewet her:

Sidste VM for veteranen

Holdkammerat og landsholdsveteran Henrik Møllgaard er fyldt 40 år og har været med til 16 VM-slutrunder, hvor han har været med til at vinde tre verdensmesterskaber.

Årets VM er dog et specielt et af slagsen. Det er nemlig Henrik Møllgaards sidste. Sidste år kom det nemlig frem, at han indstiller spillerkarrieren til sommer, hvor han i stedet bliver assistenttræner for Paris Saint-Germain og Stefan Madsen.

- Jeg er selvfølgelig bevist om, at det er det sidste, men det har ikke sat gang i noget endnu. Det, tror jeg, først kommer til sommer, når skoene skal stilles, og det bliver det sidste i Aalborg, og det bliver den sidste træning og den sidste kamp. Der tror jeg, at det kommer til at gøre ondt. Men det gør det ikke lige nu, lyder det fra Henrik Møllgaard.

Se hele interviewet her:


Mystisk person donerede 11 millioner til unikt byggeri: Om få dage slår de dørene op

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

En donation på 11 millioner kroner fra en hemmelig privatperson har gjort det muligt for den lille baptistmenighed i Sæby at bygge en helt ny og moderne kirke. Et kirkebyggeri som de på søndag indvier, når den første gudstjeneste holdes i den nye kirke

- Vi kan simpelthen ikke forstå, at det kan være rigtigt, men det er det, og vi er kommet til vejs ende, og det er vi virkelig glade. Vi er taknemmelige, og vi kan ikke forstå, at det er rigtigt, siger Hans Erik Kanstrup, der er formand for Sæby Baptistkirke.

Det startede med et tilsagn om donation på en million kroner for nogle år siden, men nu er det altså endt med hele 11 millioner kroner fra den anonyme giver.

- Det er utroligt, at der er nogen, der har så stort et hjerte, at man vil donere 11 millioner til Sæby Baptistmenighed, tilføjer formanden.

'Et kulturhus'

Byggeriet af den 400 kvadratmeter store nye kirke begyndte for mere end ni måneder siden, og planerne har været mange år undervejs.

- Vi vil gerne gøre det til en kirke og et kulturhus, hvor vi kan samle nogen af byens befolkning. Vi vil gerne kunne holde nogle koncerter og nogle foredrag, for at samle nogle af de der 65 plus-borgere, der er her i byen, forklarer formanden.

Baptistmenigheden i Sæby er en af 52 menigheder i Danmark. Menigheden i Sæby blev grundlagt i 1901, og har i den snart 125 år lange historie holdt til på flere forskellige adresser i byen.

Fakta om bygget:

  • Byggeriet på 402 m2 er opført i grå mursten med sort tegltag.

  • Kirkerummet er på 185 m2 og kan med en foldedør deles i 2 rum.

  • Her er stort industrikøkken på 25 kvadrat meter.

  • Stort opholds og mødelokale på 30 kvadratmeter.

  • Lille rum på 15 kvadratmeter.

Håber på at få folk tilbage

Ruth Thingbak er med sine 87 år et af menighedens ældste medlemmer, og hun har været med i menigheden i Sæby i 67 år. Hun håber, at den nye kirke kan få nogle af de tidligere medlemmer, til at vende tilbage.

- Jeg håber, at dem, jeg havde i søndagsskolen, finder tilbage igen, så vi bliver flere og flere, pointerer hun.


Over 100 år på bagen: Hvad skal der ske med færgerne i fremtiden?

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

En elektrisk færge koster i omegnen af 100 millioner kroner.

De to Egholmfærger er fra 1963 og 1974, og med en fremskreden alder, kan der opstå behov for udskiftninger lyder det.

- To af delene er faktisk fra 50’erne, så vi kan ikke få reservedele til dem, og går de i stykker, så må færgen ligge stille, forklarer Jens Erik Olesen, der er skibsfører for Egholmfærgen.

- Det bliver dyrere år for år at holde gang i de her færger, forklarer Jan Nymark Rose Thaysen (V), der er rådmand for By og Land i Aalborg Kommune.

Pensionsalderen nærmer sig altså for Egholmfærgerne ligesom færger andre steder i landet, og en fremtidig løsning skal gerne være mere grøn. Derfor håber flere danske kommuner og småøer på hjælp fra Christiansborg.

- Det er rimelig presserende, fordi den ældste færge, vi har, den er jo faktisk med træbund, og den får vi servicerede her i Aalborg, fordi der er stadigvæk et enkelt værft, der gerne vil arbejde med sådan en type færge, forklarer rådmanden.

Påvirker passagererne

Egholm-færgen sejler hvert år med omkring 200.000 passagerer tur/retur. Derudover sejler de lokale også med færgen hver dag, og de er påvirket af uvisheden omkring færgernes fremtid.

- Jeg er ovre fire til fem gange om ugen, så det er jo helt afgørende. Ellers skulle jeg have en lille båd at sejle over i, lyder det fra Bodil Sørensen, der er Egholm-borger.

Nej tak til lavbro

I forbindelse med etableringen af en tredje limfjordsforbindelse er en lavbro fra Egholm til Lindholm blevet foreslået. Det forslag er dog stemt ned i byrådet, og rådmanden ønsker sig i stedet en elektrisk færge.

- Det smarte, vil jeg sige, det er, at få en færge, der ligner den, som vi har bestilt til Hals-Egense færgen, så meget som muligt, forklarer Jan Nymark Rose Thaysen.

Hvorfor skal I have specifik hjælp til det her?

- Det er jo den grønne omstilling og hvilket tempo, tingene skal køre I. Staten hjælper også med afgift i forhold til elbiler for at få sat den grønne omstilling i gang, påpeger rådmanden.

En elektrisk færge koster i omegnen af 100 millioner kroner.


Før VM ændrede alt sig: Derfor har nordjysk stjerne særlig tilladelse til at forlade lejren

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Se hele interviewet med Simon Hald nederst i artiklen.

- Det er allerede hårdt, synes jeg.

Selvom det lyder som om, det er VM-træningerne, som Aalborg Håndbold-spilleren Simon Hald referer til, så er det altså ikke tilfældet.

I stedet er det afsavnet til sin blot 20 dage gamle søn, som landsholdsspilleren snakker om.

23. december blev Simon Hald nemlig far for første gang, og det har altså præget nordjydens kommende VM i Herning.

- Vi prøver med noget Facetime, det gør lidt op for det. Så kommer min kæreste og hendes mor også ned her lidt senere i et sommerhuset ikke så langt herfra (Herning, red.). Så kan jeg køre ud en gang i mellem og se den bette, forklarer Simon Hald.

- Ellers tror jeg, det havde været svært, hvis jeg skulle gå en hel måned uden at have kontakt til ham, tilføjer han.

Simon Hald og Danmark spiller den første kamp ved VM imorgen tirsdag mod Algeriet klokken 20.30 i Jyske Bank Boxen.

Se hele interviewet med Simon Hald herunder:


Efter årelangt smertehelvede: Murer-Brian fejrer ét år med seniorpension

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det sker samtidig med, at ordningen selv fejrer femårs fødselsdag.

Hofter, hænder og led i hele kroppen der gør ondt. Det er hverdagskost for Brian Olsen, der hele sit liv har arbejdet som murer.

Men sidste år lykkedes det ham efter en lang sej kamp endelig at sætte punktum i sagen om, hvorvidt han kunne få tilkendt seniorpension.

- Det er meget sjældent, at jeg nu tager en smertestillende, fordi jeg kan tage de hensyn til min krop, jeg har brugt for, fortæller Brian Olsen.

Antal fultidspersoner med seniorpension fordelt i Nordjylland:

  1. Aalborg - 887

  2. Hjørring - 457

  3. Frederikshavn - 381

  4. Thisted - 339

  5. Mariagerfjord - 299

  6. Jammerbugt - 278

  7. Vesthimmerland -268

  8. Brønderslev - 228

  9. Rebild - 158

  10. Morsø - 138

  11. Læsø - 15

Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

En verden til forskel

Brian Olsens psyke led også et gevaldigt knæk på grund af de daglige smerter, men i dag kan både han og kæresten, Lotte Torp Olsen, bedre slappe af i hinandens selskab.

- Når han kommer her, er han bare i meget bedre humør end tidligere. Det betyder rigtig, rigtig meget, at han nu har fået ro på den front, lyder det fra Lotte Torp Olsen.

Se hele indslaget om Brian Olsen og Lotte Torp Olsen her.

Ifølge Gigtforeningen er det knap halvdelen af alle dem, der får tilkendt seniorpension, som døjer med stærke smerter i kroppen eller gigt.

Lotte Torp Olsen, er én af dem, der har gigt, og som i år endelig kan søge ordningen.

- Det er hårdt at gå rundt og have ondt hele tiden. Før var det Brian, der var påvirket af det, og nu er det mig. Så det er svært, siger hun.

En vej ud af det sidste helvede

I hjemmet har både Brian Olsen og Lotte Torp Olsen støttepuder, hævede sofaer og forhøjede toiletsæder for at få hverdagen til at fungere.

Det sidste, der nu mangler, er, at Lotte Torp Olsen også kan blive godkendt til seniorpension, når hun kan søge til april.

- Det trykker jo psykisk, og påvirker mig meget. Jeg har altid selv kunnet gøre alt, og jeg har aldrig bedt nogle om hjælp. Så det ville betyde meget, fortæller Lotte Torp Olsen.