Lukas forlader tøj-succesen ELSK: - Du redder ikke planeten ved at købe en t-shirt, selvom det står på den
Foto: Sine Bach Jakobsen, TV MIDTVEST
Inden tøjet når hylderne, bliver det både vasket og renset.
For 10 år siden var Lukas Leszcynski med til at starte tøjmørket ELSK. Nu har han brudt samarbejdet for at starte sin egen butik med større fokus på bæredygtighed.
Lukas Leszczynski forsøger at gøre det, som næsten er umuligt - nemlig at være både bæredygtig idealist og tøjsælger.
Han har netop åbnet butikken Roshage i Hanstholm Centeret, hvor han primært køber brugt tøj fra USA, og det er særligt populære mærker som Patagonia og The North Face, der bliver solgt fra butikken.
- Vi har ikke behov for at producere nyt tøj. Nyt tøj bliver kun produceret, fordi vi skal have brændstof til vores eget ego. Du redder ikke planeten ved at købe en t-shirt, selv om det står på den, forklarer sælgeren og tilføjer:
- Jeg bruger gerne flere timer på at fjerne broderede virksomheds-reklamer fra jakker og trøjer. Mange har det sådan, at selv om de får en dyr og god jakke, så vil de ikke gå i den, fordi den er klistret til med reklame-logoer, så ofte får jeg jakker, der slet ikke er slidte.
Han forklarer, at det rent logisk ikke kan betale sig at bruge tid på at pille broderierne op, men for ham er økonomien langt fra det bærende.
- Jeg håber, det kan blive en forretning, hvor jeg kan tjene min løn. Det positive er, at huslejen ikke er dyr, siger Lukas Leszczynski.
"Skabte et nyt hamsterhjul"
For 10 år siden var Lukas Leszczynski med til at starte tøjmærket ELSK, som også selv producerede tøj, men sidste år besluttede han sig at afslutte samarbejdet.
- Jeg havde måske ikke i mig, at det skulle blive så stort. Vi skabte det, fordi vi ville ud af hamsterhjulet, men vi endte med at bygge et nyt hamsterhjul, og så ville jeg og min makker bare i forskellige retninger, tror jeg, fortæller han.
Hvorfor passer din nye butik bedre til dine værdier nu?
- Hvis jeg har lyst til at lave en t-shirt med et dumt print med en hund, så gør jeg det, og så laver jeg 40 t-shirts. Det er ikke en god forretning, men altså jeg behøver ikke lave noget, som skal være kommerciel, og hvor der skal være et bestemt antal, før det kan betale sig at lave det, altså nu kan jeg lave små mængder, forklarer Lukas Leszczynski.
Med hans nye butik og brand Roshage, har han fokus på klimamæssig ansvarlighed, og inden tøjet når hylderne, bliver tøjet både vasket og renset, så det er så godt som nyt.