Nordjyske vinkonger udvider til Sverige
Hidtil har Systembolaget haft monopol på salg af alkohol i Sverige. Sådan er det ikke mere.
Thistedvirksomheden Vinhuset.dk er i rivende udvikling.
Faktisk går det så godt, at virksomheden nu har mod på at indtage vores naboland Sverige, hvor Systembolaget indtil sidste år har haft monopol på salg af alkohol. Det har en dom fra højesteret lavet om på, og dermed er vejen banet for den nordjyske virksomhed.
- De vine, vi fører, har vi eneret på, og hele konceptet med smagekasser er nyt i Sverige, fordi myndighederne tidligere ikke har tilladt det, forklarer Regin Bjerregaard Iversen, der er medejer af Vinhuset.dk.
I Danmark sælger virksomheden mere end 600 smagekasser om dagen, og i år forventer virksomheden at nå en omsætning på 75 millioner kroner.
- Den svenske befolkning er dobbelt så stort som her i Danmark, men hvor der herhjemme sælges knap 120.000 flasker vin online om dagen, ligger det tilsvarende tal i Sverige på blot 50.000.
- Derfor er det et marked med uanede muligheder, og nu er vi blandt de første til at introducere smagekasser for svenskerne, hvilket vi naturligvis har enormt store forventninger til, siger medejeren.
Vinhuset.dk var i starten af året medvirkende i programmet 'Løvens Hule', hvor tre investorer kom med i ejerkredsen for at hjælpe med at fortsætte væksten og bane vej til nye markeder. Siden da har virksomheden også overtaget ginkassen.dk, som også skal ind på det svenske marked.
I øjeblikket arbejdes der på at bemande virksomheden med svenske kundeservice og en permanent landechef, og indtil da indtræder Anna Knutsson som interim country manager, indtil den permanente landechef er på plads omkring 1. november.
Ifølge virksomheden konsumerer de svenske forbrugere mere end 300 millioner flasker vin om året.
Tidligere har det ikke været tilladt at sælge tilbuds- og smagekasser med alkohol til svenskerne, da myndighederne har ment, at det var med til at stimulere til et øget forbrug af alkohol.