Smukke Thy hitter som digital julekalender
Foto: Susanne Worm
Juleræs eller julekø? Sådan bliver brugerne af den digitale julekalender spurgt, hvad dagens billede i julekalenderen skal hedde.
150.000 gange har folk fra hele Danmark besøgt julekalenderen fra Thy og billederne af en uspoleret natur.
De klikker ind fra København, fra Bornholm, fra Sønderjylland - ja, fra hele landet er der folk, der åbner den digitale julekalender "Fra os i Thy" på Bakkedal.info for at åbne en låge og se et nyt idyllisk billede fra Thy.
Indtil videre har 150.000 mennesker deltaget, og ifølge folkene bag stiger tallet for hver dag, der går.
- Vi har aldrig oplevet noget lignende. Det er fantastisk, at så mange deltagere nu har været inde og åbne
julekalenderen,” siger Michael Pilgaard, marketingchef for Bakkedal.
Julekalenderen er blevet til i samarbejde med andre lokale producenter fra Thy. Bag hver låge er der et smukt vinterbillede, som er taget af lokale hobbyfotografer. Dagens billede kan man navngive og vinde lokale præmier som for eksempel vandreture i Thy, lokale øl eller noget andet lokalt.
Men selv om det kan virke mærkeligt, at mennekser, der ellers ikke har noget med Thy at gøre, fatter interesse for julekalenderen og billederne, er det ikke noget, der overrasker livsstilsekspert Flemming Møldrup.
- Jeg er ikke forundret over succesen. ’Fra os i Thy’ rammer præcist den længsel, som er i os alle. En længsel efter den uspolerede og den rå natur, roen og fordybelse. Det søger vi efter i en hektisk hverdag, siger Flemming Møldrup, der blandt andet er kendt fra "Kender du typen?".
Han oplever i disse år, at folk - ikke bare fra København, men alle i større byer - søger tilbage til det naturlige, og Thy er indbegrebet af den storslåede naturoplevelse i Danmark. Her føler man, at man står på kanten af verden. Og så er Thy blevet trend. Klitmøller og surfermiljøet i Cold Hawaii er internationalt kendt og trækker folk fra storbyen tilbage til rødderne.
Og det er en kæmpe fordel for Thy, men også noget, man skal være opmærksom på ikke at overgøre, påpeger Flemming Møldrup.
- Thy er en magnet og langtidsholdbar så længe, at det er autentisk. Det samarbejde og de aktører, som står bag julekalenderen, er et godt eksempel på, at man kan få stor succes, når forbrugerne oplever, at det er ægte og troværdigt, siger livsstilseksperten.
Du kan stadig nå at se med i julekalenderen på www.bakkedal.info.