Psykiatrifonden modtager mange henvendelser fra folk, der opleveler angst og bekymring. Få gode tips til mental sundhed under coronakrisen her. Arkivfoto.

Eksperternes 5 bedste råd om mental sundhed under coronaudbruddet

Om man er personligt påvirket af coronavirus eller ej, kan der være mange følelser forbundet med at være i et land lukket ned af en pandemi.

I samarbejde med tv2.dk

Myndighederne har nok med gode råd, når det kommer til at beskytte sig fysisk mod coronasmitte: Vask hænder, hold afstand, bliv hjemme.

Men for mange har det også konsekvenser for psyken, når verden står midt i en pandemi, og mange ting er usikre.

Det kan være alt fra kedsomhed, rastløshed og kuller, hvis man er isoleret derhjemme, til stress, bekymring og angst over tingenes generelle tilstand.

Det fortæller formand i Psykiatrifonden psykiater Torsten Bjørn Jacobsen. Han melder om, at Psykiatrifonden har fået flere henvendelser end normalt, siden Danmark blev ramt af coronavirus i februar.

Henvendelserne kommer primært fra folk, der oplever angst og bekymring omkring pandemien, eller som selv er påvirket af virussen på den ene eller anden måde.

Det billede genkender psykolog Rikke Nørgaard Elster fra online psykologpraksissen We Care, som også har fået mange henvendelser, der drejer sig om coronavirus.

Vi har samlet deres bedste råd til, hvordan du sikrer din mentale sundhed bedst muligt under coronaudbruddet - hvad enten du er direkte påvirket eller ej.

Eksperternes 5 råd om mental sundhed

 

  1. Tal om angst og bekymringer
  2. Midt i en situation som en pandemi er det normalt at blive bekymret og få angst. Især når der fortsat er meget, myndigheder og eksperter ikke ved.

    Det er ifølge Torsten Bjørn Jacobsen vigtigt, at man anerkender de følelser. Samtidig skal man være sig bevidst om, hvornår en bekymring bliver overdreven.

    Hans konkrete råd til alle er at tale om bekymringerne:

    - Man skal være villig til at lægge øre til andres bekymringer og sige sine egne højt.

  3. Strukturer hverdagen derhjemme

    Hvis du af den ene eller anden årsag er en af de danskere, der er i hjemmeisolation i disse dage, kan det være svært at slippe af med følelser af rastløshed og kuller.

    Mange vil opleve at være afskåret fra de ting, der normalt hjælper. 

    Ifølge Torsten Bjørn Jacobsen hjælper det at sætte struktur på hverdagen, selvom det er begrænset, hvor meget man har at give sig til.

    Ifølge psykolog Rikke Nørgaard Elster er løsningen på følelsen af at have kuller at prøve at have så normal en dag som muligt.

    - Forsøg at holde din normale rutine ved for eksempel at stå op til den tid, du plejer, siger hun.

  4. Det er sundt at kede sig

    Når man går fra en normal hverdag til pludselig at have meget tid alene derhjemme, vil de fleste komme til at kede sig. 

    Men der er absolut intet farligt ved kedsomhed.

    - I virkeligheden kan kedsomhed faktisk være gavnligt. Og det finder man som regel en vej ud af helt selv, siger Torsten Bjørn Jacobsen.

    Rådet fra psykolog Rikke Nørgaard Elster lyder, at man skal holde hjernen godt beskæftiget. For eksempel ved at lære noget nyt, tage et onlinekursus eller finde en ny hobby:

    - Ved at lære sig selv noget nyt, kan den tid, der ellers er trist, faktisk blive til noget positivt at se tilbage på.

  5. Vær så social, som du kan

    Mennesker er sociale af natur, og det kan være ubehageligt at være afskåret fra andre mennesker.

    Derfor er det ifølge Rikke Nørgaard Elster vigtigt, at man anerkender det, hvis man føler sig afskåret og ensom, når samfundet er lukket ned.

    Hun opfordrer til, at man forsøger at holde kontakt til sit sociale netværk gennem alt det, smartphonen kan: billeder, video, snak og chat.

    - Det skaber tryghed og er med til at normalisere situationen, siger hun.

  6. Sluk for nyhedsstrømmen

    Hvis man oplever, at de konstante opdateringer om coronavirussen giver tankemylder og følelser af angst og bekymring, er Torsten Bjørn Jacobsens råd klart:

    Hold dig opdateret, men begræns ellers dit medieforbrug.

    - Det er godt at holde sig opdateret ikke mindst for at blive forsikret om, at der er kontrol med situationen, siger Torsten Bjørn Jacobsen.

    Man kan eksempelvis tjekke nyhederne morgen og aften - og så ellers lade være, lyder rådet. 

Kilder: Psykiater Torsten Bjørn Jacobsen og psykolog Rikke Nørgaard Elster.