Ellemann om skandaleramte miljøskibe: - Jeg har tænkt mig at stirre alvorligt på min styrelse
Foto: Philip Davali / Ritzau Scanpix
Miljøministeren er irriteret over, at miljøskibe på femte år ligger nytteløst hen i Svendborg havn. Et værft fra Frederikshavn har tidligere budt på reparationen.
Det er "hamrende ærgerligt", at der på femte år ligger to ubrugelige miljøskibe i Svendborg Havn og koster staten millioner af kroner.
Og der er mange ting, der burde have været gjort anderledes.
Det erkender miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) efter torsdag at være kaldt i samråd om sagen af det nordjyske folketingsmedlem Bjarne Laustsen fra Socialdemokratiet.
- Når jeg sidder og kigger på det hændelsesforløb, der har været, er der mange gange, jeg tager mig til hovedet, siger Jakob Ellemann-Jensen (V).
Værdien er styrtdykket
De to skibe blev købt tilbage i 2015 for lige knap 17 millioner kroner. De var i udgangspunktet lavet til at transportere personel til og fra installation af vindmøller på havet, så det var nødvendigt at bygge dem om. De danske myndigheder havde regnet med, at det kunne gøres for omkring otte millioner kroner, men da man fandt ud af, at skibene vejede mere end forventet, eksploderede prisen.
For at kunne sejle den påkrævede fart skulle motoren udskiftes og selve skroget forlænges med 2,4 meter.
Da ombygningen af skibene sidste år blev sendt i udbud, bød kun ét værft på opgaven, og deres pris lød ikke på otte, men derimod 38 millioner kroner.
Værftet, der bød på opgaven, var det nordjyske værft Jobi Værft, der ligger i Strandby ved Frederikshavn. De brugte 1 million kroner på udbuddet, som efterfølgende blev aflyst. Jobi Værft fik ingen kompensation for det aflyste udbud.
Nu er Miljøstyrelsen i gang med at justere udbuddet. Meldingen er, at man opererer med en ramme på 24 millioner kroner - altså tre gange så meget som oprindeligt estimeret.
- Det har jo vist sig at blive noget dyrere end forventet. Der har været en ikke helt optimal rådgivning undervejs, og den har man lyttet til, og det har ført til, at vi står et rigtig træls sted i dag. Nu må vi så agere og sige, at vi er, hvor vi er, hvad er så det mest hensigtsmæssige? Er det at købe nye skibe? Istandsætte og klargøre dem, vi har? Eller udlicitere til tredjemand? Og der er den midterste mulighed den økonomisk klogeste, siger Jakob Ellemann-Jensen.
Miljøskibe
- Miljøskibe er skibe, der er specielt bygget til at bekæmpe forureninger til havs.
- Danmark har to større og en række mindre miljøskibe.
- De er en væsentlig del af Danmarks olieberedskab, som Miljøstyrelsen har det overordnede ansvar for.
- Selve skibene opereres af Søværnet, som har ansvaret for den daglige drift og indsatsen ved en olieforurening.
- En vanvittig historie
Bjarne Laustsen fra Socialdemokratiet har tidligere kaldt sagen om miljøskibene en farce og tøver ikke med at lange ud efter særligt den ansvarlige styrelse, Miljøstyrelsen.
- Det er en vanvittig historie, at man er endt op med to så ubrugelige skibe i Svendborg, når man i sin tid kunne have fået to helt nye skibe for den halve pris.
- Nu er de nødt til at gå på kompromis med en masse ting. Det er som om, Miljøstyrelsen har gjort, hvad de kunne for at genere dansk værftsindustri, siger han.
Heller ikke værfternes brancheforening, Danske Maritime, har holdt sig tilbage. Her har underdirektør Michael Prehn blandt andet kritiseret Miljøstyrelsen for manglende professionalisme og viden om køb af brugte skibe.
Økonomisk rationelt
Ifølge Jakob Ellemann-Jensen er det imidlertid ikke fair at bebrejde Miljøstyrelsens håndtering af sagen nu:
- Det er nemt at stå i bagklogskabens ulideligt klare lys og sige, at man burde have gjort dette og hint. Men når jeg går det igennem, kan jeg også godt se, at man har handlet økonomisk rationelt hver gang med den viden, man har haft på det pågældende tidspunkt, siger han.
Satser på 2020
Kontorchef i Miljøstyrelsen, Morten Jepsen, har tidligere oplyst til TV 2, at man regner med at få de to miljøskibe i Svendborg ombygget i foråret næste år, og at det så er forhåbningen, at de kommer på vand efter sommerferien 2020.
Den plan har Jakob Ellemann-Jensen tiltro til, siger han.
- Men jeg har tænkt mig at stirre alvorligt på min styrelse for at sikre mig, at det nu også lykkes.
- Gør det mod forventningen ikke det, må plan B være, at man udbyder til en privat operatør, men det er i den grad ikke den billigste. Derfor satser vi stærkt på plan A, siger miljø- og fødevareministeren.
Sagaen om de nye miljøskibe
2013
Nye miljøskibe bestilles
Naturstyrelsen sender opgaven med at bygge to nye miljøskibe i udbud. Valget falder på engelske Alnmaritec. Englændernes tilbud er over en halv million kroner billigere, end hvad danske værfter kan tilbyde.
2014
Englændere hæver prisen og bliver droppet
Under forhandlingerne om den endelige kontrakt med Alnmaritec hæver englænderne prisen for at lave de to miljøskibe med 30 procent. Det får Naturstyrelsen til at rive aftalen i stykker.
2015
Brugte skibe i stedet for nye
I stedet for at købe nye skibe beslutter Naturstyrelsen at købe to brugte skibe og bygge dem om. Valget falder på to katamaraner fra England. Pris: 16,8 millioner kroner.
Ombygningspris estimeres til 8 mio.
Et konsulentfirma i Marstal vurderer, at de to indkøbte skibe skal forlænges. Pris ca. 8 millioner kroner. Samlet pris incl. anskaffelse: 24,8 millioner kroner. Naturstyrelsen forventer, at skibene kan være klar i sommeren 2016.
2016
Skibenes vægt overrasker
Det konstateres, at de to katamaraner er tungere end forventet, og at skibene derfor blandt andet skal forlænges og have udkiftet motorer. Ny samlet pris incl. anskaffelse: 37,4 millioner kroner.
Overvejelser om udlicitering
Advokatfirma undersøger, hvad udlicitering af styrelsens sejlads vil koste.
Miljøstyrelsen overtager ansvaret
Ansvaret for miljøskibene skifter fra Naturstyrelsen til Miljøstyrelsen.
Ombygning fastholdes
Direktion dropper tanke om udlicitering og beslutter at fastholde ombygning af skibene. I starten af 2017 vurderer Miljøstyrelsen, at skibene vil være klar sidst på året eller i starten af 2018.
2017
Udbuddet udsættes
En styregruppe beslutter at udsætte udbud af ombygning i to måneder for at undersøge, om det er bedre at sælge skibene og bygge nye.