Flere restauranter dropper Wolt
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Wolt har tilbudt restauratørerne ti kroner per ordre, men det har mange af restauranterne takket nej til, lyder det fra restauranternes talsperson.
De startede 14, så var de 30, og nu er 46 restauratører i Aalborg enige om at boykotte Wolt.
Sådan lyder det fra talspersonen for de mange spisesteder nordpå, Ann-Britt Pedersen.
Restaurantejerne er utilfredse med gebyret på op mod 30 procent af omsætningen, som Wolt tager for at bringe deres mad ud.
Konflikt mellem restauratører i Aalborg og Wolt
Konflikten begyndte i midten af september, hvor 14 restauranter i Aalborg valgte at gå sammen, fordi de var pressede over Wolts høje gebyrer
Gebyret er på op mod 30 procent af omsætningen
Flere stødte til, og de er nu 46 restauratører
Mandag 3. oktober mødtes de to parter for at finde en løsning
Der kom ingen ny aftale ud af mødet mellem parterne mandag
Efter mødet meddelte Wolt, at de havde præsenteret et forslag om et energitillæg - det gælder alle deres samarbejdspartnere
Tirsdag holdt restauratørerne igen møde for at drøfte løsninger, der skal hjælpe dem gennem energikrisen
På et møde mandag mødtes de pressede restaurantejere med Wolt for at drøfte løsninger, men restauratørerne måtte gå skuffede hjem.
- Da vi kom ud af mødet, følte vi os pisset op og ned ad ryggen. Mødet var totalt spild af vores tid. Vi var kampklare, udtaler Ann-Britt Pedersen, der ejer Casa Plazza i Aalborg til TV 2.
Wolt kom ellers med løsninger, der skulle hjælpe både dem selv og restauranterne gennem den svære tid. Men forslagene var ifølge restauratøren ikke noget, der rent faktisk ville gøre noget ved det problem, de erhvervsdrivende står i.
- Det store problem er, at takeaway-stederne oplever stigende priser, og den del af omsætningen, som plejede at kunne være en del af Wolt, bliver nu ædt op af dem på grund af krisen, siger hun.
Madsteders omsætning afhænger af Wolt
Wolt står for udbringningen til 90 procent af kunderne i restaurant Casa Plazza i Aalborg. Dermed afhænger Ann-Britt Pedersens omsætning af Wolt.
Hos Wolt kan man ikke genkende afhængigheden. De har aldrig set deres løsning som den primære vej til kunder for takeaway-stederne.
- Den enkelte restaurant er ikke bundet af at skulle sælge eller være på Wolt. De bestemmer helt selv. Der er tale om et forretningssamarbejde, siger Mikkel Tofte, der er kommunikationsansvarlig hos Wolt til TV 2.
Men de vil gerne hjælpe de pressede restauratører.
- Derfor har vi også rakt ud med rådgivning. Og sågar med et helt konkret energitillæg. Et forslag om at op mod ti kroner tilfalder dem. Det er i sidste ende kunderne, der betaler det, fortæller Mikkel Tofte.
Men det har restauranterne ikke valgt at tage imod, lyder det fra Sarah Kruse, der er direktør i Nordjysk Mad og Turisme.
Hun hjælper erhvervsdrivende med at udvikle gastronomien og erhvervet i Aalborg og Nordjylland.
- Energitillæg bruger man jo alle mulige steder, det er det mindste, de kan gøre. Men det er ikke en håndsrækning, siger Sarah Kruse.
Restauratørerne ville ifølge hende ønske, Wolt tog en del af ansvaret og kiggede på det store billede og på de kommissioner, der presser restauratørerne.
Løsninger skal afværge konkurser
Energikrisen og det økonomiske efterspil af corona gør, at virksomhederne nu er mere pressede end nogensinde.
- Havde vi nu længere tid til at reagere på den her forandring, så var det måske muligt at finde en løsning. Men lige nu handler det om konkurser, siger Sarah Kruse og fortsætter:
- Der skal udvikles kortsigtede og langsigtede løsninger for at undgå konkurser.
Hos brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC) mener direktør Torben Rosenstock, at Wolts forretningsbetingelser er i strid med konkurrencelovens regler. Organisationen har derfor indbragt en klage over Wolt til konkurrencerådet.