Myndigheder udsender retningslinjer for åbning af storcentre: - Undgå kø- og slagtilbud
Foto: Henning Bagger (Ritzau Scanpix)
Storcentre får mulighed for at åbne igen fra mandag.
Myndighederne udsender nu retningslinjer for genåbningen af blandt andet storcentre og indkøbscentre.
- Det er rigtigt godt, at endnu flere virksomheder nu kan få lov til at slå dørene op for kunder og gæster igen. Derfor er jeg glad for, at myndighederne er klar med retningslinjer for, hvordan det kan ske på en forsvarlig og tryg måde, siger erhvervsminister Simon Kollerup i en pressemeddelelse.
Pressemeddelelsen kommer dagen efter, at statsminister Mette Frederiksen (S) torsdag offentliggjorde planen for fase 2 af genåbning af Danmark, der blandt omhandler stormagasiner og indkøbscentre. De får med de nye retningslinjer muligheden for at slå dørene op for kunder igen på mandag 11. maj.
- Det er glædeligt, at vi kan tage næste skridt i genåbningen, så vi kan få flere lønmodtagere tilbage på arbejde og give arbejdsmarkedet et yderligere skub i den rigtige retning. Det skal ske med rette balance og hensyn til, at vi fortsat kan holde smitten under kontrol, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).
Skal undgå slagtilbud
I retningslinjerne lyder det blandt andet, at stormagasiner og butikker "anbefales at undgå kø- og slagtilbud, aktiviteter og lignende, som kan skabe kødannelser og tæthed omkring enkelte områder i butikker".
Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, samt Beskæftigelsesministeriet og Erhvervsministeriet, der har udarbejdet de omfattende retningslinjer, der fylder i alt fem sider.
- En væsentlig forudsætning for åbninger er, at den nødvendige kontakt til kunderne kan ske på en måde, som minimerer smitterisikoen, står der blandt andet.
I retningslinjerne fastholder de tre myndigheder afstandskravet på to meter - der skal gøres plads til to meters afstand mellem hver kunde i butikkerne, skriver de.
Men retningslinjerne vil dog blive ændret, hvis afstandskravet på de to meter bliver ændret af Sundhedsstyrelsen.
- Ændringer i Sundhedsstyrelsens til enhver tid gældende retningslinjer for afstandskrav i forbindelse med covid-19 vil kunne indebære ændringer i retningslinjerne nedenfor, skriver de tre myndigheder.
Hovedpunkter i retningslinjer for åbning af indkøbscentre og stormagasiner
Tilrettelæggelse af arbejdet
Virksomhederne skal blandt andet forsøge at tilrettelægge arbejdet sådan, at tiden med tæt kontakt med kunderne mindskes, og kundetætheden nedsættes.
For medarbejdere, der har øget risiko, for eksempel gravide, anbefales det, at ledelsen i dialog med den enkelte medarbejder laver en konkret og individuel vurdering med afsæt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer på området.
Antal kunder tilladt
For virksomheder under 2.000 kvadratmeter tillades 1 person per 4 kvadratmeter gulvareal.
For virksomheder mellem 2000 og 5000 kvadratmeter tillades 1 person per 8 kvadratmeter gulvareal.
For virksomheder mellem 5000 og 10000 kvadratmeter tillades 1 person per 10 kvadratmeter gulvareal.
For virksomheder over 10000 kvadratmeter tillades 1 person per 20 kvadratmeter gulvareal.
Indretning
Der skal være mulighed for at holde 2 meters afstand mellem kunder.
Lounge, legeområder og andre fællesarealer skal lukkes for ophold.
Butikkerne og centre skal indrettes, så der undgås flaskehalse og sammenstimlen.
Ingen slagtilbud
Stormagasiner og butikker anbefales at undgå slagtilbud og køtilbud og andre aktiviteter, der kan skabe kødannelse og sammenstimlen.
Hygiejne
Ansatte skal overholde Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygiejne og jævnlig afspritning.
Der skal udarbejdes planer for rengøring og sikres jævnlig rengøring ved for eksempel kassen, når en ny medarbejder overtager.
Ansatte
Ansatte med symptomer på covid-19 bør ikke møde på arbejde. Ansatte, der har familie med symptomer på smitte, skal følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer for nære kontakter.
Information
Der skal opsættes informationsmateriale om covid-19.
Anbefalinger
Derudover opfordres butikkerne blandt andet til at overveje at opsætte blandt andet skærme mellem kunder og personale, til at opsætte afstandsmarkeringer, samt at sætte skilte op med opfordringer til kunder, der kan nedbringe antallet af kunder, for eksempel forslag om at handle alene.