Ny luft under vingerne i Thisted: Virksomheder vil genoplive lufthavnen
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
Det er over ti år siden, der sidst fløj et rutefly mellem Thisted og København. Men nu kan flyene måske igen få luft under vingerne over Thisted, hvis erhvervslivet får overbevist kommunen om, at det er en god idé.
Den lokale fiskeindustri vil genoplive Thisted Lufthavn som fragtlufthavn, så de kan flyve fisk til og fra området.
Thisted Lufthavn har ikke været i brug i flere år. Men nu kan der være nyt liv på vej til landingsbanen.
Den lokale fiskeindustri vil genoplive lufthavnen som fragtlufthavn, så de for eksempel kan flyve fisk til og fra Hanstholm.
Skaka Seafood sender rigtig mange fisk ud af landet, og nu er det dem, der har en drøm om at få sendt nogen i deres retning.
Vi har en af de bedst beliggende lufthavne i forhold til en havn i hele Europa. Det burde være en gylden mulighed.
Johnny Bækkel, area sales manager hos Skaka Seafood
- Det er en rigtig god ide, og det ville være en stor gevinst for havnen. Vi får mulighed for at importere noget fra steder, som vi ikke rigtig har haft mulighed for før. Der ligger nogle arter, som vi har haft svært ved at få fat i, siger Johnny Bækkel, area sales manager hos Skaka Seafood.
Bag projektet står blandt andet Thy Erhvervsforum, som har samlet i alt 20 interesserede virksomheder. Og her kan fiskeindustrien altså især se et stort potentiale i lufthavnen.
- Vi har en af de bedst beliggende lufthavne i forhold til en havn i hele Europa. Det burde være en gylden mulighed, siger Johnny Bækkel.
Flyrute nedlagt i 2007
Thisted Lufthavnen blev indviet i september 1970, fordi egnen udviklede sig i 60'erne og 70'erne og store virksomheder kom til. SAS åbnede en flyrute fra Thisted til København. Den lukkede igen i 2007, fordi folk foretrak at flyve fra Karup og Aalborg.
Siden er lufthavnen blandt andet brugt til privatflyvning og som flyværksted i nogle af lufthavnens bygninger.
Sun Air Technic har flyværksted ved lufthavnen. Og de ved, hvad det kræver, hvis lufthavnen skal blive en fragtlufthavn.
- Det er selvfølgelig vigtigt med det nødvendige udstyr, og hvis de vil lande med større fly, så skal de forlænge banen, siger Kasper Andersen, base/line manager hos Sun Air Technic.
Sun Air Technic håber at få flere kunder, hvis lufthavnen får et nyt GPS-system, så flyene også kan lande i dårligt vejr.
- Det løber op i en 6-700.000 danske kroner, siger Kasper Andersen.
Ikke billigt at flyve fisk
Med den investering kan der godt flyves fragt fra Thisted, men måske kræver det endnu flere penge før fiskene kommer op at flyve - blandt andet hvis lufthavnen skal moderniseres, og banen skal forlænges. Penge, der skal findes kommunalt.
- Vi står jo ikke og siger ja til et eller andet tal på 4-5-6-700.000 kroner, men vi skal arbejde på at få denne her ide til at lykkes. Det er en utrolig spændende ide, og forholdene er der til det. Nu skal vi se på, hvad der skal til, siger Niels Jørgen Pedersen (V), viceborgmester i Thisted Kommune, og fortsætter:
- Vi er utrolig positivt stemte, og jeg kan ikke forestille mig andet, end vi gerne vil være med til det. For alt, der kan være med til at løfte vores område, det vil vi gerne støtte.
Det er Thy Erhvervsråd, der sammen med Teknik- og miljøudvalget i Thisted og Hanstholm Havn, fremlægger projektet for kommunen.
THISTED LUFTHAVN
Lufthavnen blev indviet i september 1970, fordi egnen udviklede sig i 60'erne og 70'erne.
Hanstholm Havn blev udvidet, og der blev flyttet virksomheder som Coloplast og Oticon fra København til Thisted.
1. november 1970 åbnede SAS rutetrafik fra Thisted til København.
Da lufthavnen var på sit højeste i 1978 var der godt 75.000 passagerer, der fløj til og fra Thisted
I 80'erne begyndte det at gå tilbage. Folk foretrak i stedet at flyve fra Karup og Aalborg.
Ruten Thisted-København lukkede i 2007.
Siden er den blandt andet brugt til privatflyvning, og i nogle af lufthavnens bygninger er der flyværksted.