Specialøl og varm sommer giver rekordresultat for Thisted Bryghus

Thisted Bryghus fortsætter væksten og kan nu melde om det bedste årsresultat nogensinde.

Det går fremragende for Thisted Bryghus.

Siden 2012/13 er omsætningen steget med ikke mindre end 42 procent, og de seneste syv år har der været overskud på regnskabet. Det skriver Thisted Bryghus i en pressemeddelelse.

Nu er regnskabet for det seneste år gjort op, og her er omsætningen landet på 48,9 millioner kroner, hvilket er en stigning på 3,6 millioner kroner i forhold til året før og det bedste resultat i bryggeriets mangeårige historie.

- Det er strategien med satsning på specialøl, økologisk øl, fadøl og gaveæsker, der slår igennem, og den gode sommer spiller også ind, lyder forklaringen fra adm. direktør Aage Svenningsen.

Nyt bryghus på vej

Torsdag tog Thisted Bryghus første spadestik til en 30 millioner kroner ny udvidelse, der skal sikre, at øl-produktionen kan følge med efterspørgslen.

- I det nye bryghus hjælper den automatiske styring os med en mere præcis gennemførelse af brygprocessen, og vi forventer derfor at kunne brygge endnu bedre øl til vores kunder, når produktionen overgår til det nye anlæg, siger bestyrelsesformand Verner Jensen.

Det nye brygværk forventes at blive taget i brug den 1. december i år.

Økologisk korn og øl-is

Ud over den planlagte tilbygning har Thisted Bryghus i løbet af 2018 søsat flere nye tiltag for at øge interessen for bryggeriet.

- Vi indgik et samarbejde med Gyrup i Thy, der er et 400 hektar stort økologisk landbrug, der blandt andet leverer mælk til Irma, højkvalitetskød fra Galloway kvæg til detailhandlen og så videre. De dyrker økologiske kornsorter, som man malter på gårdens eget malteriet. Det har foreløbig kastet to nye øl af sig: Øl Rug og Øl Spelt, der begge er blevet taget utroligt godt imod hos kunderne, fortæller adm. direktør Aage Svenningsen.

Også et samarbejde med Premier Is fik Thisted Bryghus på læberne landet over.

- Vi har sammen udviklet en øl-is baseret på vores Thagaard øl fra Nationalpark serien. Lanceringen af den nyhed skabte overskrifter i ind- og udland. I hele vores arbejde med nye produkter, har vi hele tiden den specielle historie for øje, siger Aage Svenningsen.

læberne landet over.

- Vi har sammen udviklet en øl-is baseret på vores Thagaard øl fra Nationalpark serien. Lanceringen af den nyhed skabte overskrifter i ind- og udland. I hele vores arbejde med nye produkter, har vi hele tiden den specielle historie for øje, siger Aage Svenningsen.

Thisted Bryghus producerede sidste år 3,5 millioner liter øl fordelt på 50 forskellige produkter.


Seneste nyt

fra Nordjylland