Tøjmærke i shitstorm – beskyldes for vanrøgt af dyr
Foto: Sine Bach Jakobsen, TV MIDTVEST
ELSK donerer penge til en naturfond, men det har sendt dem ud i en massiv shitstorm
Det Thy-baserede tøjmærke ELSK er havnet i en shitstorm for at donere penge til en naturfond. Direktøren savner en saglig debat.
Tøjmærket Elsk, der hører hjemme i Thy, er kendt for at være bæredygtigt. De har flere gange doneret 100.000 kroner til Den Danske Naturfond, men det er ikke alle, der synes, det er en god ide.
For nylig lavede virksomheden et opslag på sin facebookside, hvor de beskrev den nyeste donation, og det har ført en del negative kommentarer som de her med sig:
"FØJ FOR SATAN! Godt jeg ikke ejer tøj fra jer!"
"Hold da op går i ind for udsultning af dyr."
"Aldrig om jeg vil støtte et firma der går ind for rewilding og vanrøgt af dyr."
- Vi er havnet i en shitstorm, og det er vi overraskede over. Tonen er meget hård, og det er svært at gøre op med, siger tøjfirmaets indehaver Lars Riis til TV MIDTVEST.
Den Danske Naturfond giver blandt andre projekter penge til Molslaboratoriet og rewilding i Mols Bjerge, hvor heste og kvæg lever så vildt som muligt udenfor hele året – et projekt, der har været meget debat om, siden det gik i gang i 2016.
Og det er netop det, ELSK nu også bliver forbundet med i flere grupper på Facebook, selvom deres penge ifølge indehaveren ikke er gået til det, men til andre projekter.
- Vi har ikke givet støtte til netop det projekt, men man kan så sige, at vi støtter nogle, der støtter det, og det kan man så være imod, men vi står ved det, vi gør.
- Vi forventer ikke, at alle er enige med os, og vi vil gerne høre folks mening og debattere, hvordan vi bruger vores penge rigtigt, siger ELSK-direktøren.
Det er det her opslag, som har sat gang i debatten:
Usaglig debat
Debatten med flere hundrede kommentarer har nu fået tøjfirmaet til at sende et nyhedsbrev ud til deres kunder, hvor det beskriver, hvad donationerne specifikt går til.
Her nævnes blandt andet nye levesteder og bedre levevilkår for ensianblåfuglen i Nationalpark Thy, genopretning af Hals Mose samt udvidelse af Læsten Bakker ved Randers.
De kan dog endnu ikke løfte sløret for, hvad deres seneste donation på 100.000 går til - andet end det er projekter i samarbejde med Den Danske Naturfond.
- Lige meget hvor grønne vi er, så vil vi gerne give noget tilbage til naturen, så den forbliver vild eller omlægges til det. Vi skal passe mere på den vilde natur og støtter derfor andre måder at lave natur på, siger Lars Riis.
Ligesom han selv brænder for sin sag, synes han også, det er en god ting, at andre brænder for deres, men han savner saglighed i debatten.
- Der mangler saglige kommentarer, så vi kan tage en god debat om det her, for det er en vigtig debat at tage. Vi er okay med, at nogle synes, vi har en forfærdelig forretning, men vi tror på, det er det rigtige.
Om ELSK
ELSK er forankret i en drøm om at gå egne veje og vise, at der i modebranchen ikke bare er plads til, men rent faktisk er behov for et brand, som tør at gå forrest. Et brand hvor nærvær, bæredygtighed, substans og kvalitet er i fokus.
ELSK vil inspirere både forbrugere og andre brands til at gå efter kvalitet og bæredygtighed og efter den gode historie. Virksomheden kæmper ikke på pris, betingelser og masseproduktion.
Virksomheden forsøger at lave tøj, som belaster miljøet så lidt som muligt, og ELSK donerer en procent af virksomhedens omsætning til miljøbeskyttelse.
Tøjfirmaet er medlem af 1% For The Planet, hvilket betyder, at de giver minimum 1% af deres omsætning til miljøbeskyttelse.
Kilde: ELSK
Vendt til noget positivt
Det er dog ikke udelukkende negative kommentarer, der møder ELSK i kommentarsporet. Der er også opbakning til virksomhedens donationer.
- Der er heldigvis kommet flere positive end negative kommentarer, og dem tager vi helt klart med os, siger Lars Riis.
ELSK er medlem af ”1% For The Planet”, hvor virksomheden hvert år donerer en procent af sin omsætning til miljøbeskyttelse.
- Det er vores måde at give noget tilbage til naturen, for uanset hvor grønne vi er, vil vi altid belaste miljøet, ligesom vi prøver at skabe produkter, der belaster minimalt, og som holder i lang tid, siger Lars Riis.
Ifølge ELSK har deres donationer ind til videre sikret knap 25.000 kvadratmeter natur.