Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den stille thybo fik aldrig noget foræret – nu har han kørt sig ind i verdenstoppen

Foto: Guillaume Horcajuelo / Ritzau Scanpix

Jonas Vingegaard har kørt i den gule førertrøje siden 11. etape.

Jonas Vingegaard fra Glyngøre er blevet en af de helt store stjerner i cykelsporten.

Dette portræt af Jonas Vingegaard er skrevet til under Tour de France 2021, hvor han undervejs blev kaptajn for Jumbo-Visma. Det er opdateret igen i 2022, hvor han kører i Tourens gule førertrøje.

På et Tour de France-hold bestående af navne som Wout van Aert, Sepp Kuss og de udgåede stjerner Primoz Roglic og Steven Kruijswijk er det Jonas Vingegaard, som stråler.

I en alder af 25 år er han kaptajn på et af verdens bedste cykelhold, og efter Primoz Roglics exit er han igen i år Jumbo-Vismas store klassementshåb.

I sin debut-Tour blev Vingegaard første dansker på podiet siden Bjarne Riis' sejr i 1996, hvor Vingegaard blev født. Nu kan han gentage triumfen, hvis han forsvarer trøjen torsdag, fredag og lørdag.

Er han i gult lørdag aften, kan han nyde paradeetapen til Paris som vinder af verdens største cykelløb.

- Han er vokset, han er blevet stærkere, og han vinder løb. Lige nu ser vi Jonas som en rytter med et kolossalt potentiale, sagde sportsdirektør Merjin Zeeman for et par år siden om Vingegaard, der kom til holdet i 2019.

Tiltroen var med god grund, har Vingegaard bevist, selvom han aldrig har fået noget foræret.

Blå Bog

Navn: Jonas Vingegaard Rasmussen

Født: 10. december 1996

Højde: 175 centimeter

Vægt: 60 kilo

Fødested: Hillerslev

Karriere:

  • 2015: Odder Cykelklub
  • 2016: Odder Cukelklub/coloQuick
  • 2017: coloQuick - Cult
  • 2018: coloQuick
  • 2019: Team Jumbo-Visma
  • 2020: Team Jumbo-Visma
  • 2021: Team Jumbo-Visma
  • 2022: Team Jumbo-Visma

En lille gut, der ikke fik noget foræret

I 2015 trådte en spinkel 17-årig thybo ind ad døren i Odder Cykelklub. Her blev han mødt af Christian Moberg, der både var træner og rytter på holdet.

- Jonas var en lille gut, der ikke sagde så meget. Han gjorde, hvad der blev sagt og brokkede sig aldrig. Han havde ét mål, og det var at blive professionel på et tidspunkt.

Jeg så et lige så stort talent og potentiale i Jonas, som jeg gjorde i Jakob Fuglsang

Christian Andersen, tidligere sportsdirektør på coloQuick

Vingegaard blev hurtigt gode venner med holdkammeraterne. En glad og ydmyg knægt.

Men at han seks år senere skulle have udviklet sig til at kunne mandsopdække en forsvarende Tour-vinder i Baskerlandet, lå ikke i kortene.

Faktisk måtte Vingegaard kæmpe sig op fra C- til A-klassen i dansk cykling efter juniorårene, hvor de fleste andre større talenter rykker direkte op i A og typisk får plads på et kontinentalhold, der er sportens tredje øverste niveau.

- Han havde lidt problemer med at slå igennem i juniorklassen på grund af sin størrelse, fortæller Christian Moberg, der i dag også er cykelsportsekspert på TV 2 SPORT.

- Han har aldrig været en af dem, der vandt ti løb om året. Han har ikke fået noget foræret. Han har arbejdet sig hele vejen op.

Vingegaards ydmyge reaktion i minutterne efter, han første gang er i gult.

En vej, der altså førte til cykelklubben i Odder.

Her vandt han i foråret 2016 Hammel Grand Prix – et af de få danske løb med ordentlige stigninger – og han skulle hurtigt vise flere prøver på, hvad der siden har sikret ham en plads på Jumbo-Visma.

- Så snart vi kom syd for grænsen, kom det til syne, hvor god han var til at køre opad. Han pressede os godt nok meget, når vi var på træningslejr i Spanien, husker Moberg.

To år senere var det netop en stigning i de spanske bjerge, der for alvor fik cykeleliten til at spærre øjnene op for den stille thybo. Men om det senere, for inden da var interessen begrænset til Danmark.

Glyngøre eller Girona?

Senere samme år fik Christian Moberg et opkald fra den daværende sportsdirektør for det danske kontinentalhold Team coloQuick, Christian Andersen. En mand, der siden årtusindeskiftet har arbejdet med mange af de danske talenter, der i dag har succes.

Et skifte kom hurtigt på plads midt i sæsonen.

Vingegaard og Fuglsang

Ifølge Christian Andersen er der fem konkrete lighedstegn mellem Jonas Vingegaard og Jakob Fuglsang:

  1. Måden de kan angribe på. På stigninger kan Jonas lave et ryk ligesom Jakob Fuglsang, selvom Fuglsang måske gør det lidt mere kontrolleret over længere tid.
  2. De kører begge nogle fine tidskørsler. Jonas blev nummer tre på enkeltstarten i Baskerlandet Rundt, og så er man jo ikke kun godt på vej. Så er man der.
  3. De kan begge køre i sidevind, som er en god ting at kunne i klassementskørsel. Det har de jo også lært fra danske cykelløb, og Jonas er vokset op med det i Thy.
  4. De har begge rigtig god teknik. Jakob har det fra mountainbike, og Jonas har bare et lavt tyngdepunkt og styrer cyklen godt i forhold til sin størrelse.
  5. Og så kan de selvfølgelig begge to køre rigtigt godt opad.

- Jeg så et lige så stort talent og potentiale i Jonas, som jeg gjorde i Jakob Fuglsang, slår Christian Andersen fast.

Men det stod hurtigt klart, at et centralt kriterie skulle være opfyldt, før Jonas Vingegaard kunne brillere.

Tryghed.

- Han er et fantastisk, kærligt og følsomt menneske, der virkelig har behov for tryghed. Hvis han skal have succes, skal han have tryghed. Det kendetegner ham meget, siger Andersen.

Det er blandt andet derfor, Jonas Vingegaard – ligesom dengang – bor hjemme i Glyngøre i Nordvestjylland sammen med kæresten Trine Marie. Langt de fleste andre danske World Tour-ryttere bor i Sydeuropa, hvor de kan træne i det, man ellers kan kaldes Vingegaards terræn.

Vingegaards gamle træner fortæller, at det ikke lå i kortene, at Tryboen skulle blive verdensstjerne.

I 2017 rykkede Christian Moberg også fra Odder til coloQuick, og han mindes ligeledes, hvordan end ikke Vingegaards senere skifte til Jumbo-Visma kunne få stortalentet til at flytte fra Danmarks hovedstad for tun i olie.

- Jonas og Trine Marie var i Girona for at kigge på lejlighed, men det blev alt for meget på en gang. At skulle blive fuldtidsprofessionel, stifte familie og så samtidig at flytte et helt nyt sted hen. De havde bare brug for at være hjemme i Glyngøre og være sig selv med familien tæt på, fortæller Moberg.

Parret mødte hinanden på coloQuick, hvor Trine Marie fungerede som holdets pressechef til større løb. De blev forældre til datteren Frida efterår 2020.

Kongen af Coll de Rates

Jonas Vingegaards skifte til Jumbo-Visma faldt på plads i juni 2018 efter en turbulent periode i den spæde cykelkarriere.

Udfordringen med ikke altid at kunne følge med i forhold til de danske konkurrenter blev nemlig forværret, da et brækket lårben spolerede det meste af 2017-sæsonen.

Men på en træningslejr i Spanien i marts 2018 vækkede han alligevel holdenes interesse på sportens øverste niveau, World Touren. Ved at slå tidsrekorden på den velkendte spanske teststigning Coll de Rates gjorde Vingegaard sig internationalt bemærket.

Med en gennemsnitsfart på 30 kilometer i timen klarede han de 6,5 kilometer på 13 minutter og 2 sekunder. 12 sekunder hurtigere end den profilerede rekordholder Tejay van Garderen fra BMC.

- Jeg var egentlig ikke overrasket over, at han slog den, fortæller Christian Andersen, der som sportsdirektør sad med i bilen bag Vingegaard og resten af coloQuick-holdet.

- Det er sådan noget, der er sjovt, og for Jonas var det et eller andet sted også en ekstra døråbner i forhold til at komme tættere på at lave en aftale med Jumbo-Visma.

For hollænderne kontaktede nemlig sportsdirektøren samme måned, og efter en tur ned for at lade sig teste på Jumbo-Vismas eget center i april faldt en aftale på plads i juli med Merjin Zeemans hold.

- Der var mange andre World Tour-hold, som var interesserede i at tilknytte ham, men Christian Andersens ord fik os virkelig til at indse, at det ville være en god idé at få ham til holdet. Nu viser kalenderen 2021, og vi står glade tilbage, har Zeeman tidligere udtalt.

Vingegaards mål om en fuldtidsprofessionel World Tour-kontrakt var nået, og i 2022 kan jublen blive endeløs, hvis Vingegaard og Jumbo-Visma kommer godt igennem de sidste Tour-etaper. Inden den sidste bjergetape fører Vingegaard løbet med 2 minutter og 18 sekunder.

Fra fiskefabrikken til World Touren

Og vejen dertil er lagt med imponerende resultater. I sin første sæson hos Jumbo-Visma stod Jonas Vingegaard pludselig på podiet iført førertrøjen i Polen Rundt efter en sejr på 6. etape. Selvom den samlede sejr glippede, var den første World Tour-triumf en realitet.

Men det store gennembrud, som Vingegaard fik med andenpladsen i Touren 2021, begyndte først så småt i Grand Tour-debuten i Vuelta a Espana i 2020.

- Man man kunne virkelig se, at han begyndte at blive bedre. De andre ryttere blev mere og mere trætte, og de leverede dårligere, men Jonas blev stærkere og stærkere, har Merjin Zeeman efterfølgende fortalt.

Glyngøre-boerne er stolte af Vingegaard.

- Jeg tror, at han havde godt af strukturen og det professionelle setup. Han fik det rigtige at spise, den rigtige behandling og den rigtige mængde hvile.

Netop struktur var faktisk noget, Vingegaard blev skolet i af Christian Andersen, der i coloQuick-tiden havde skaffet thyboen et job på en fiskefabrik i Hanstholm.

- Det var for at lære ham nogle ting om at have en daglig rytme, der er vigtige for at blive en fuldendt cykelrytter. At blive vant til at stå op og møde til tiden. At skulle planlægge sin træning og alt andet ordentligt, som var med til at gøre, at han havde styr på sine ting, før han kom ind på et stort hold, forklarer Andersen.

Selvom det har givet pote, og selvom Vingegaard har nydt stor succes i de seneste år, betyder det ikke, at toppen er nået. Men ifølge hans tidligere sportsdirektør er det tydeligt, at Vingegaard i dag mestrer en af fortidens største kvaler.

- Det sværeste for ham har været at klare at have meget pres på skuldrene. Det klarer han nu. Jeg er virkelig imponeret over det, han har nået, har Andersen sagt.

- Da han vandt Coppi e Bartali, viste han det virkelig, for der lå alle bolde i hans kurv. Han kørte fænomenalt. Det var dér, jeg så ham tage det næste skridt.

Og så hjælper det naturligvis at gå i en skole, hvor forstanderen hedder Primoz Roglic, mener Merjin Zeeman.

- Jonas er indforstået med, at det er okay ikke at være 100 procent perfekt endnu, og han ved, han er på et hold, hvor han har plads til at udvikle sig. Jeg ved, at Roglic hjælper ham med alt det, han har brug for. Han deler alle sine erfaringer med Jonas og giver ham selvtillid, siger han.

Vingegaard til de internationale medier i sekunderne efter han har vundet retten til den gule førertrøje.

Mulig dansk Grand Tour-vinder

Under et år efter Grand Tour-debuten i Spanien fik Jonas Vingegaard også debut i verdens største løb, Tour de France. Her var hans rolle klar: Sørg for at passe på kaptajnen, Primoz Roglic.

Inden starten af 9. etape valgte sloveneren dog at udgå, da han var plaget af et styrt tidligere i løbet. Det åbnede en mulighed for Vingegaard, som han greb.

I bjergerne imponerede han ved at sidde med de etablerede stjerner, og i 2021 var han den eneste, der kunne sætte den forsvarende vinder, Tadej Pogacar, opad. Det har han præsteret igen i 2022, og på 11. etape til Col du Granon kørte Vingegaard alene i mål flere minutter før Pogacar.

Dermed kørte Jonas Vingegaard sig i Tourens gule trøje for første gang i karrieren, og nu er han kun tre etaper fra at kunne fragte den til Paris. Men uanset hvor meget han flyver op ad de franske tinder, så har han stadig fødderne solidt plantet i det jyske. Både mentalt og fysisk.

Vingegaards kæreste, Trine Marie Hansen, svigermor Rosa Kildahl og datteren Freja hepper med fra sidelinjen.


- Vi skriver Danmarkshistorie: Endelig klar til at bruge hundredevis af millioner

Foto: Hans-Christian Lauritzen, TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Aalborg får nyt vartegn, der skal gøre byen lige så berømt som snapsen.

Om to år skal det hele være klar.

Kunsthal Spritten og det 30 meter høje kunstværk Cloud City Aalborg. Målet er at Nordjyllands største by får et kulturtilbud i verdensklasse. Det er ikke ambitioner der mangler, når de to chefer for Kunsthal Spritten fortæller om fremtiden.

- Det er Danmark, der får en ny kunsthal. Det er sådan set også Nordeuropa, der gør det, fordi med sådan et stort kunstværk, vi kobler til bygningen, så kigger vi ind i et helt vildt ambitionsniveau. Et vi alle sammen kan glæde os til, om vi bor i Aalborg eller et andet sted i Nordeuropa, siger Signe Cecilie Nørgaard Jochumsen, der er en af de to chefer for Kunsthal Spritten.

Specielt når talen falder på den argentinske kunstner Tomás Saraceno, der skal lave det 30 meter høje kunstværk uden for Kunsthal Spritten, drømmer Aalborg stort.

Så vildt bliver det nye kunstværk.

Chefer bliver holdt langt væk fra tidsplanen

Projektet Kunsthal Spritten og Cloud City Aalborg skal stå færdig i løbet af 24 måneder, men:

Den præcise dato for indvielsen er ikke fastlagt.

Otte fonde og Aalborg Kommune betaler for projektet til 350 millioner kroner. Fondene står for 295 millioner, mens Aalborg Kommune betaler 55 millioner og står for driften, indtil åbningen.

De to chefer i Kunsthal Spritten er kunsthistorikere, men de tør godt love, at byggeriet er klar om to år.

Bare rolig. Det er ikke kunsthistorikere, der skal stå for håndværksarbejdet.

Bilbao-effekten kan give milliarder

I Aalborg drømmer de om den såkaldte Bibao-effekt. I 1997 fik den nordspanske by et Guggenheim-museum. Det fik i løbet af 10 år investeringer i kunst og byudvikling til at eksplodere, så Bilbao i dag tiltrækker turister fra hele verden i tusindvis. Og indtægter for milliarder.

Dagen i dag, hvor projektet blev endeligt sat i gang, er Aalborg første skridt på vej mod mere international anerkendelse og altså drømmen om en nordjysk pendant til den nordspanske opblomstring.

- Det er bestemt ikke hver dag, og vi skriver Danmarkshistorie, påpeger Bibi Henriksen Saugman, der er den anden af de to chefer på Kunsthal Spritten.

10 år undervejs

Ideen med Kunsthal Spritten og Clous City Aalborg blev født for 10 år siden af erhvervsmanden Martin Nielsen. Siden har det været igennem et tumultarisk forløb, der blandt andet omhandlede ballade om udbygningsaftaler og stor intern palaver mellem entreprenører og kommune.

Det var i 2014 Martin Nielsen første gang luftede sine planer om at omdanne den gamle spritfabrik til en ny eksklusiv bydel. Trods de mange bump tør alle godt melde ud, at om to år er de klar.

Bygger videre på arbejdet fra fortidens pionerer.

Kunsthal Spritten fortæller, at de stadig holder arrangementer i de par år, som renoveringen og byggeriet tager. Derfor bliver der rig mulighed for nordjyderne til at besøge stedet, mens det bliver lavet om.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Han skal være afdelingsleder i European Energy.

2025 bliver et overordentligt travlt år for Kristian Tilsted.

Han har netop scoret et nyt job som afdelingsleder i European Energy, hvor han nu er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af selskabets solcelleparker. Ikke nok med det skal han også forsøge at bevare borgmesterposten på Venstre-hænder ved kommunalvalget, som løber af stablen 18. november.

I august blev han nemlig udpeget som Venstres borgmesterkandidat, efter den siddende borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) havde besluttet, at han ikke ville genopstille.

Kristian Tilsted lader TV2 Nord vide, at det nye job ikke rokker ved hans ambitioner.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg går til valg på, at vi beholder borgmesterposten, så det er helt klart målet. Lykkes det, har vi en ny situation, men det er jo kalkuleret i forhold til min ansættelse, så det har jeg selvfølgelig talt med min nye arbejdsgiver om, siger Kristian Tilsted.

Har lavet aftale med hustru

Ved siden af jobbet som afdelingsleder skal der dermed føres valgkamp til næste år. Folk skal dog ikke være nervøs for, at han går på kompromis med den del.

- Der skal være tid til at føre valgkamp. Jobbet er fleksibelt, og jeg kan også arbejde hjemmefra. Det hele er et spørgsmål om prioritere sin tid. Jeg har en aftale med min hustru om, at der kan afsættes tid til det hele. Det går selvfølgelig lidt ud over familielivet, men vi har heldigvis voksne børn, så de kan passe sig selv, siger borgmesterkandidaten.

Kristian Tilsted har siddet i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune i 10 år og er i dag medlem af Erhverv-, Klima-, Miljø- og Teknikudvalget.

Han blev tidligere på året fritstillet fra det direktørjob, han havde i Netselskabet Elværk. Ifølge eget udsagn på grund af omstruktureringer.

Den nye arbejdsplads ligger i Nykøbing Mors. European Energy er en international organisation med 850 ansatte fra 43 nationaliteter.

Han får arbejdsplads i Nykøbing Mors og bliver chef for samlet 14 medarbejdere. Det nye job glæder ham.


Mens de jubler i Lønstrup - er de skuffede i Tversted og Kjul

Foto: Henning Larsen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er ikke alle steder i Hjørring, der er ramt af kysterosion, der får del i de millioner, Hjørring Kommune har fået til kystsikring.

- Vi er dybt skuffede over, at der ikke er penge til de områder, der er mest ramt af kysterosionen.

Sådan lyder det fra Kurt Trynskov, der ejer Aabo Camping i Tversted.

For fredag har Hjørring Kommune fået 6,3 millioner kroner til sandfodring ved kommunens vestvendte kyst. Sandfodringen skal ske på en 8,8 kilometer lang strækning, der ikke omfatter Tversted.

- Det er da skuffende, at når der kommer så mange penge, så er vi ikke tilgodeset. Og mange af de steder, der er nævnt, er der jo lavet hårdt kystsikring, siger campingpladsejeren.

De er dog ikke interesserede i hård kystsikring i Tversted, der vil skæmme landsskabet. De er tilgengæld interesserede i at få sandfodret deres kyst.

- Jeg er barnefødt i Tversted, og der var engang, hvor der var høje klitter nedenfor den blå kiosk, hvor man kunne ligge og sole sig og en strand på 50-70 meter. Men nu er alle klitterne væk. Og nu er der ikke ret meget bred strand tilbage, siger campingpladsejeren.

Her skal der sandfodres

Der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Man piller ved det naturlige flow

Samme holdning deler Arne Therkelsen fra Kjul Strand. Også her er de blevet forbigået, og han mener, at området på den måde bliver ramt dobbelt.

For ikke nok med, at der ikke skal sandfodres på strækningen, så bliver den naturlige barriere, der lægger sig ved molen i Hirtshals Havn, renset op og fjernet igen.

- Vi bliver dobbeltramt. Hvis man skal tro læren om tilblivelsen af Skagens Odde, er det jo ikke uden betydning, at de oprenser det sand, som Hirtshals Havn stopper. Vi har svært ved at forstå, at det skal suges op og sejles vestpå igen, lyder det fra Arne Therkelsen.

Se interview med Søren houmann, der er udvalgsformand i Hjørring Kommune.

Skagens Odde er en stor sandodde, der er blevet dannet indenfor de seneste 7000 år. Det er den ved, at enorme mængder af sand er blevet frigjort ved erosion af de kvartære lag langs Nørrejyllands vestkyst, for naturligt at blive transporteret til Jyllands nordende af bølger og strøm.

- Det er jo hans levebrød

Han er skuffet over, at det, han kalder naturkommunen Hjørring og havnen i Hirtshals, har fået dispensation til at sejle sandet vestpå.

- Det er jeg lidt uforstående overfor. For det er på grund af sandets naturlige flow, at Skagens Odde og Kjul eksisterer, og det naturlige flow afbryder man jo ved at føre sandet tilbage. Jeg kan næsten kun tænke, at erosionen på sigt bliver et endnu større problem, end det er i øjeblikket, siger Arne Therkelsen.

Sådan ser det ud, når der sandfodres.

Både i Tversted og i Kjul har det betydning for turismen i området, at de brede sandstrande ser ud til at være en saga blot - undtagen på de vindstille dage, som der ikke er mange af på vestkysten.

- Det var og er det, turisterne kommer efter. De, der ikke er kommet i området i mange år, tror, de er kørt forkert, når de kommer her, siger Kurt Trynskov fra Tversted, der bliver bakket op af Arne Therkelsen:

- De turister, der kommer her, kommer jo, fordi der har været en bred vesterhavsstrand med god adgang, der er en børnevenlig. Og det kan ikke undgå at blive påvirket. Min genbo er en campingplads, og det er jo hans levebrød det her. Vi har i forvejen ikke mange virksomheder og arbejdspladser her i vandkanten, siger han.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Så er landsdelens mest omtalte godstransport sejlet i havn.

Prammen med de tre gigantiske mølledele, der siden i fredags har været på rejse fra Brande mod testcentret i Østerild, er nu på vej ind i havnen i Hanstholm efter en sejltur, der tog sin begyndelse i Hvide Sande klokken 22 i går aftes.

Det viser billeder fra Hanstholm Havn.

Selvom det er stort, og tungtvejende gods, der står på prammen, så gør havnechef Søren Zohnesen ikke store øjne af transporten.

- Det er som en dag mere på kontoret. For os har der ikke været nogen ekstraordinære opgaver, fordi vores infrastruktur kan håndtere det, siger han.

Det eneste, der måske skal ændres betydeligt på, er et par lygtepæle og skilte på havnen, mener chefen i Hanstholm.

Men selvom de i Hanstholm ser transporten som en normal opgave, så giver det alligevel lidt indtryk.

- Det er altid spændende at se, når sådan noget kommer ind i havnen. Møllerne bliver større og større for hver gang, men nogle gange er det svært at se, at de er blevet det, siger Søren Zohnesen, der er havnechef på Hanstholm Havn.

Han fortæller, at det kræver lige så mange forberedelse at køre strækket fra Hanstholm til Østerild, som det krævede mellem Brande og Hvide Sande. 

- Jeg tror ikke, der er gjort de helt store forberedelse. Vejen er jo godt forberedt på de her laster, fordi de har kørt, der så mange gange, siger han. 

Foto: Ole Vognstoft

Hvis du vil se mølledelenes tur til havnen i Hvide Sande, hvorfra delene blev sejlet til Hanstholm, kan du se og læse livebloggen her.


Social dumping: Tre Aalborg-virksomheder under lup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol.

Fejl og snyd blev for nyligt konstateret af Skattestyrelsens medarbejdere i en landsdækkende kontrolaktion.

I hele 33 ud af 52 kontroller blev der fundet indikationer på social dumping. Tre Aalborg-virksomheder er nu under Skattestyrelsens lup for problemer og humbug.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det var i sidste uge, at Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet aflagde visit hos fem Aalborg-virksomheder, som hovedsageligt opererer inden for restaurationsbranchen.

- Virksomhederne, vi kontrollerer, er udvalgt, fordi vores oplysninger indikerer, at der kan være problemer med social dumping. Kontrollerne viser, at de tre Aalborg-virksomheder er med til at skabe unfair konkurrence, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.

Virksomhederne kan nu se frem til at blive kontrolleret yderligere, så Skattestyrelsen kan opgøre skat og moms korrekt for virksomhederne og deres ansatte.

- Når vi skal se nærmere på tre virksomheder, skyldes det, at vi under kontrollen har oplevet nogle uoverensstemmelser og uklarheder omkring moms og skat, som vi skal have set nærmere på. Desuden mener vi, at medarbejderne i en enkelt virksomhed, skal anses for arbejdsudlejede til den danske virksomhed, de udfører arbejde for, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med kontrollerne har Skattestyrelsen på landsplan talt med 161 medarbejdere. 110 blandt dem var udenlandske.

Det var årets ottende landsdækkende aktion mod social dumping foretaget af Skattestyrelsen.