Jumbo afslører detaljer om etapen, der fik Touren til at tippe
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Der var intet tilfældigt over Jonas Vingegaards etapesejr i Tour de France 2023.
Der var tale om meget mere end marginal gains, da Jonas Vingegaard vandt Tourens eneste enkeltstart i sommeren 2023.
Hver eneste detalje var vendt, drejet og forberedt, fortæller Mathieu Heijboer, der bærer titlen head of performance hos Jumbo-Visma.
Summen af alle de små forbedringer, som Heijboer fortæller om i denne artikel, resulterede i en tidsforskel på 1 minut og 38 sekunder ned til Tadej Pogacar.
- Det er Jonas’ bedste præstation på en enkeltstartscykel, siger Jumbo-træneren Tim Hemskeerk til L’Équipe.
Det store forspring til Pogacar, der blev nummer to, var med til at tippe balancen i Touren, hvor sloveneren ellers var begyndt at nærme sig den forsvarende vinder. Men med et trak Vingegaard afgørende fra Pogacar – og nu fortæller Jumbo-specialisterne om holdets forberedelse til den afgørende dag. Det sker i L’Équipe i forbindelse med kåringen af Jonas Vingegaard som årets bedste cykelrytter.
Marts: Cykelvalg på plads
Tourens eneste enkeltstart bød på en 1,3 kilometer lang stigning tidligt på ruten, en nedkørsel, et fladt stykke og til sidst 6,3 kilometer stigning med forskellig intensitet på vej mod målstregen på toppen. Derfor regnede man på, om det kunne betale sig at skifte fra enkeltstartscyklen til en almindelig landevejscykel undervejs.
- Lige fra Paris-Nice (i marts, red.) meddelte jeg Jonas, at vi ikke ville skifte cykel. Det var vigtigt, at den beslutning blev truffet tidligt, så der kunne trænes ud fra det ved at gentage træningen på stigninger med hænderne i bøjlen, fortæller Mathieu Heijboer.
Det var også i marts, man besluttede sig for, hvordan Vingegaard skulle disponere sine kræfter under enkeltstarten. Han skulle køre til på den første stigning og på nedkørslen, derefter holde rytmen i et bestemt gear på det flade stykke og til sidst give sig fuldt ud på den sidste stigning.
April og maj: Rekognoscering og træning
- Jonas rekognoserede enkeltstarten i slutningen af april sammen med Grischa Niermann (sportsdirektør, red.), der optog en video af ruten. Det var ideelt inden det lange træningsophold i Sierra Nevada i maj, hvor vi kunne tilpasse indsatsen fra foden af Domancy-stigningen til Combloux (hvor målstregen lå, red.). Videoen gjorde det også muligt for os at ændre andre strategiske punkter på ruten.
På træningslejren i april talte specialisterne også med Vingegaard om, at tiden inden enkeltstarten ville blive afgørende.
- De 48 timer, der gik forud, var et hovedbrud. Det var nødvendigt, at Jonas holdt sin krop i konkurrence-mode, men samtidig skulle han ikke foretage én anstrengelse for meget, siger Tim Hemskeerk.
Juni: Enkeltstart i Dauphiné
I det store optaktsløb til Touren, Critérium du Dauphiné, blev Vingegaard nummer to på den 31 kilometer lange enkeltstart. Han var 12 sekunder efter Mikkel Bjerg – men fik alligevel meget ud anstrengelserne. Især på den første, korte stigning.
Ifølge Mathieu Heijboer lagde danskeren for hårdt ud og sluttede dårligere af end ventet. Derfor nedjusterede man forventningerne til det gear, han skulle gå efter at gøre på den første stigning på Tourens enkeltstart.
Juli: Testkørsel
- Dagen inden og på selve dagen for enkeltstarten kunne Jonas køre ruten igennem igen med fokus på nedkørslen og på at kontrollere de dele af ruten, hvor han kunne blive siddende med hænderne i bøjlerne, så han kunne være så aerodynamisk som muligt. Det var udenadslære som hos en skiløber, der danner sig et indre billede af sin nedkørsel, fortæller Mathieu Heijboer.
Med rekognoscering af ruten så tæt på etapen kunne Vingegaard og teamet også dobbelttjekke de forventede bremselængder, ligesom holdkammeraterne Christophe Laporte og Nathan Van Hooydonck gennemførte en test af ruten for at hjælpe Vingegaard.
- Efter deres validering holdt vi os til det, der var planlagt, siger Heijboer.
Udstyret
Som nævnt blev det tidligt besluttet, at Jonas Vingegaard skulle køre hele enkeltstarten på sin enkeltstartscykel. Den er mere aerodynamisk end landevejscyklen, men cirka et kilogram tungere, og vægten betyder noget på stigningerne. Han sparede dog cirka 100 gram ved at køre på en cykel uden maling.
Normalt prøver man at køre med én klinge foran for at spare lidt vægt, men her kørte Vingegaard med to tandhjul (56x43) for at kunne geare tilstrækkeligt ned på den sidste stigning.
Mens baghjulet var et pladehjul, kørte Vingegaard med det almindelige landevejshjul foran. Dæktrykket blev sænket med 0,3 bar for at øge vejgrebet i svingene på nedkørslen.
Derudover overvejede holdet, om Vingegaard skulle have væske med ruten. Ved at sammenholde temperaturen og den forventede tid besluttede de, at han kørte uden drikkedunk for at spare lidt mere vægt.