Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Tiden er ved at løbe ud - her er dine rettigheder, hvis SAS-strejken bryder ud

Foto: Christoffer Laursen Hald / TV 2 Grafik

Flere analytikere har den seneste tid peget på, at SAS risikerer konkurs, hvis ikke kursen lægges om.

De direkte SAS-afgange fra Aalborg Lufthavn lader ikke umiddelbart til at blive påvirket af en eventuel strejke, siger Lufthavnsdirektør Niels Hemmingsen. De rejsende nordjyder skal dog være opmærksomme på mellemlandinger med SAS.

Tiden er ved at løbe ud for de tusindvis af danskere, der skal flyve på sommerferie med SAS.

Omkring 1000 piloter truer med at nedlægge arbejdet fra 29. juni, hvis ikke deres fagforening og arbejdsgiver har indgået en ny overenskomst inden.

Det har fået luftfartselskabets mekanikere til at varsle en sympatistrejke fra 5. juli. Og modsat har SAS svaret igen ved at varsle en lockout af både piloterne, mekanikerne og kabinepersonalet.

Løses hårknuden ikke inden klokken 23.59 tirsdag aften, bryder strejken efter alt at dømme ud.

Det er ikke altid indlysende, hvornår der er tale om en forsinkelse eller en aflysning

Vagn Jelsøe, chefkonsulent i forbrugerrådet Tænk

Ifølge Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og luftfartsanalytiker, vil det betyde, at tusindvis af rejseglade danskere kan få stukket en kæp i hjulet på deres sommerferieplaner.

- SAS har i gennemsnit mellem 500 og 600 afgange om dagen i juli. Der taler vi formentlig om, at over halvdelen vil blive aflyst, siger han til TV 2.

Men hvordan er man egentlig stillet, hvis ens flyrejse forsinkes eller aflyses på grund af strejken?

Flyselskaber har et ansvar ved strejker

Har man bestilt sin sommerferie med SAS, er den gode nyhed, at man ikke umiddelbart står til at tabe sine penge, selvom piloterne nedlægger arbejdet.

Flyselskaberne har nemlig en række ansvar overfor deres passagerer, alt efter om en rejse bliver aflyst eller forsinket. Det fortæller Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i forbrugerrådet Tænk.

- Det er ikke altid indlysende, hvornår der er tale om en forsinkelse eller en aflysning. Men som en tommelfingerregel er det en aflysning, hvis flynummeret bliver ændret, siger han.

Her er dine rettigheder ved en flystrejke

Min rejse er blevet forsinket

Bliver du "væsentligt forsinket" på grund af en strejke hos flyselskabet, har du krav på en kompensation på mellem 1860 og 4365 kroner per billet.

Er forsinkelsen ikke væsentlig har man ikke umiddelbart ret til nogen form for kompensation. Flyselskabet skal dog muligvis sørge for mad, drikke og overnatning under forsinkelsen.

Hvor lang forsinkelsen skal være, før den er "væsentlig", og hvor stor kompensationen i så fald skal være, afhænger af, hvor lang rejsen er, og hvor længe du skal være væk.

En løs tommelfingerregel er, at forsinkelser på korte rejser oftere er væsentlige. 

Min rejse er aflyst mindre end 14 dage før afgang

Aflyses dit fly mindre end 14 dage før afgang, har du ret til selv at vælge én af følgende tre muligheder:

  • At få alle pengene for billetten tilbage
  • At få omlagt rejsen til det endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis det ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.
  • En omlægning rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Du har ikke ret til at skifte mening, når du først har valg en af de tre muligheder.

Derduover kan du ved aflysninger mindre end 14 dage før afgang have ret til en kontant kompensation på mellem 1860 og 4365 kroner per billet.

Det kommer dog både an på rejsens længde, om du flyver indenfor EU, om du kommer med et andet fly, og hvor tæt på din oprindelig afgangstid, det i så fald afgår.

Du kan også have ret til forplejning, indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning, mens du venter på at komme med et andet fly.

Min rejse er aflyst mere end 14 dage før afgang

Aflyses dit fly mere end 14 dage før afgang, har du ret til selv at vælge én af følgende tre muligheder:

  • At få alle pengene for billetten tilbage
  • At få omlagt rejsen til det endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis det ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.
  • En omlægning rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Du har ikke ret til yderligere kompensation, og du har heller ikke ret til at skifte mening, når du først har valgt en af de tre muligheder.

I nogle tilfælde står man endda til at få en ekstra kompensation som et plaster på såret.

Særligt den del har været omstridt. For flyselskaber kan nemlig blive fritaget fra at betale kompensation, hvis der er tale om ”usædvanlige omstændigheder”, som er uden for selskabets egen kontrol.

- Man har diskuteret herfra til evigheden, hvornår det gælder ved en strejke. Men vi ved, at SAS-piloterne fuldstændig tilsvarende strejkede ved en overenskomstkonflikt for tre år siden, siger han.

Efterfølgende slog EU-domstolen fast, at en lovligt varslet overenskomstkonflikt ikke er en usædvanlig omstændighed. Derfor skulle SAS også kompensere sine kunder.

Derfor mener Vagn Jelsøe heller ikke, at den varslede pilotstrejke kan ses som ”usædvanlige omstændigheder”.

Og hos selskabet Flypenge, hvis levebrød er at få passagerers penge igen fra flyselskaber mod provision, kommer direktør Dekan Salar frem til samme konklusion.

- Når flyselskabet selv har varslet lockout, kan vi ikke se, at der skulle være tale om såkaldte usædvanlige omstændigheder. Selskabet kan selv påvirke muligheden for at få deres rejsende afsted til tiden, siger hun.

Nogle flyvninger er fredet

Det er vigtigt at understrege, at omkring 300 daglige SAS-flyvninger formentligt er fredet fra at blive ramt af en pilotstrejke onsdag.

Konkret er der tale om de afgange, som håndteres af datterselskaberne SAS Connect og SAS Link samt af X Fly og City Jet. Her er piloterne ansat på en anden overenskomst og kan derfor ikke ende i strejke.

Men der er en hage.

Ifølge Jacob Pedersen kan SAS-mekanikernes sympatistrejke nemlig også lægge noget af trafikken ned i datterselskaberne.

- Men der er vi nede i noget så småt i forhold til de samlede konsekvenser af den her konflikt, at det slet ikke er værd at tale om, understreger han.

Er man en af de uheldige, hvis flyafgang med et af SAS’ datterselskaber bliver påvirket af strejken, er man dog ifølge Vagn Jelsøe noget ringere stillet.

Fordi konflikten står mellem SAS’ moderselskab og dets ansatte, kan datterselskaberne i princippet ikke gøre fra eller til.

Derfor er der ifølge Vagn Jelsøe også tale om ”usædvanlige omstændigheder”.

- Hvis det ikke er datterselskabernes eget personale, der strejker, kan de jo ikke selv gøre noget ved det. Og derfor skal de heller ikke selv betale kompensation, forklarer han.

Det vigtigste er, at møde op ved gaten

Bryder strejken ud, er det ifølge Vagn Jelsøe vigtigt, at man ikke antager, at ens flyrejse nødvendigvis er aflyst.

Bliver man hjemme, selvom man ikke personligt har fået at vide, at ens afgang er aflyst, kan det nemlig i værste fald koste både ferien, prisen på billetten og en kompensation.

- Forudsætningen for, at man kan gøre sine rettigheder gældende, er, at man enten på skrift har fået en meget klar besked fra SAS om, hvordan man skal indrette sig, eller at man møder op i gaten, siger han.

Selv hvis afgangen rent faktisk er aflyst, risikerer man for eksempel, at SAS har fundet plads på et andet fly. Og dukker man ikke op, mister man alle sine rettigheder, understreger Vagn Jelsøe.

Men selvom man som passager gør alt rigtigt, bør man ifølge Dekan Salar fra Flypenge ikke gøre sig helt afhængig af SAS.

- Da SAS potentielt skal håndtere virkeligt mange forsinkelser og aflysninger, ville jeg nok som forbruger sørge for en god privat rejseforsikring, siger hun.


Nordjysk virksomhed opkøbt for kæmpe millionbeløb

Foto: Pressebillede

Foventningen er, at der nu skal hyres flere medarbejdere.

Gulvvirksomheden Timberman er blevet opkøbt af det svenske industrikonglomerat Volati. Det oplyser Timberman, der har hovedsæde i Hadsund, i en pressemeddelelse.

Siden 2011 har Timberman været ejet af verdens største korkproducent, portugisiske Corticeira Amorim, som svenske Volati har købt aktiemajoriteten hos. Volati har en årlig omsætning på 7,7 milliarder svenske kroner, svarende til knap fem milliarder danske kroner.

Ejerskiftet finder sted i løbet af denne måned, hvor Timberman bliver en del af Volatis datterselskab Salix Group, som beskæftiger sig med at levere materialer til byggeri og industri.

Ingen af parterne vil oplyse det nøjagtige beløb, men der er tale om et trecifret millionbeløb.

Medarbejdere har intet at frygte

- Vi har haft en flot vækst de seneste tretten år under ejerskabet af Amorim Cork Flooring, og vi har efterhånden indtaget en position, der gør os klar til næste niveau. Det får vi nu mulighed for med en stor og vidtforgrenet majoritetsejer i Volati, siger administrerende direktør i Timberman, Mogens Fisker, som fortsætter i sin nuværende stilling.

Timberman kunne i foråret udvide deres aktiviteter i Sverige, og det gav derfor mening for virksomheden at komme på svenske hænder.

Ifølge Mogens Fisker ønsker virksomheden at fastholde de nuværende medarbejdere. Samtidig forventer han, at der skal rekrutteres endnu flere.

Timberman er landets førende af hårde gulvbelægninger i træ, kork og vinyl.


Se listen: Her bor de vådeste, frækkeste og mest kinky nordjyder

Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Nordjyderne er godt repræsenteret i 2024.

De årlige statistikker fra Sinful.dk er igen landet, og endnu en gang beviser nordjyderne, at de er nogle af landets frækkeste. 

Sidste år var det kun Løkken, der var at finde på sexshoppens liste, men i år er hele tre nordjyske byer kommet på. Og igen i år er Løkken at finde på en fræk førsteplads.

I 2023 indtog Løkken førstepladsen i kategorien 'Landets stærkeste underliv', og i år er det kategorien 'Årets vådeste by', som vendelboerne indtager førstepladsen i.

Det er nemlig i Løkken, at der er blevet købt mest glidecreme fra Sinful.dk gennem 2024. Her har vendelboerne nemlig købt 3,59 gange så meget glidecreme per indbygger i forhold til landsgennemsnittet.

Derudover er Løkken igen i år at finde på flere lister. Den vendsysselske by er nemlig også nummer tre på listen over de frækkeste byer. Her er der nemlig solgt 2,64 flere stykker sexlegetøj per indbygger end landsgennemsnittet. I 2023 indtog Løkken tredjepladsen på selvsamme liste med 2,5 stykker sexlegetøj.

Top 10 frækkeste byer

  1. Humlebæk 2,79

  2. Skævinge 2,66

  3. Løkken 2,64

  4. Rødby 2,58

  5. Græsted 2,45

  6. Odense NV 2,20

  7. Faaborg 2,15

  8. Aakirkeby 1,92

  9. Aarhus C 1,83

  10. Randers C 1,74

* tallet indikerer, hvor mange gange, der er købt sexlegetøj i byen i forhold til landsgennemsnittet

Kilde: Sinful.dk

Flere byer at finde på listerne

I år står Løkken dog ikke alene på sexshoppens frække liste. Både Aalborg C og Sindal gør nemlig byen selskab.

Sindal er nemlig den by i landet, der har købt mest lingeri per indbygger på Sinful.dk i 2024, og dermed har den nordjyske by vundet kategorien 'Landets frækkeste undertøj'. Faktisk har indbyggerne i Sindal købt 4,22 gange så meget lingeri per indbygger i forhold til landsgennemsnittet.

Samtidig er Aalborg C igen at finde på en liste. Aalborgenserne indtager nemlig tredjepladsen på listen over de mest kinky byer i landet.

Årets mest kinky byer er fundet ved at udregne, hvilke byer der har købt mest bondage sexlegetøj. Det vil sige, at aalborgenserne køber 3,67 gange så meget kinky sexlegetøj som landsgennemsnittet.

Top 10 mest kinky byer

  1. Slagelse 4,77

  2. Brabrand 3,90

  3. Aalborg C 3,67

  4. Oksbøl 2,80

  5. Rødby 2,60

  6. Grænsted 2,43

  7. Højbjerg 2,12

  8. København SV 2,00

  9. Randers C 1,99

  10. Aakirkeby 1,85

Kilde: Sinful.dk

Det fremgår desuden af Sinful.dk, at det overvejende er mænd, der køber sexlegetøj på sexshoppen. Hele 58 procent af brugerne var nemlig mænd.

Samtidig er årets frækkeste navne for 2024 Maria og Jesper. Det er nemlig de navne, der er gået flest gange igen på ordresedlerne.

De frækkeste navne

  1. Maria og Jesper

  2. Michael og Cecilie

  3. Mikkel og Mette

  4. Thomas og Camilla

  5. Christian og Emma

  6. Daniel og Pernille

Kilde: Sinful.dk


Flere hunde forgiftes - direktør ser klar sammenhæng

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Dyreforsikringsselskab får langt flere anmeldelser om forgiftninger af hunde.

Det vrimler med dem i naturen, og de efterladte nikotinposer er dødelige for dyr.

TV2 Nord har tidligere beskrevet, hvordan Ann Hvarregaard i november måtte give sin fire måneder gamle hvalp Olga kunstigt åndedræt foran sine børn, efter hunden havde slikket på en nikotinpose, den fandt i naturen.

Og hun er langt fra den eneste.

Stigning i anmeldelser

Dyreforsikringsselskabet Agria har nemlig de seneste år registreret antallet af nikotinforgiftede hunde, og det seneste år er antallet steget markant.

- Sammenlignet med samme periode sidste år er der tale om en stigning på hele 52 procent i antallet af anmeldte nikotinforgiftninger blandt hunde, siger Tine Stabell, direktør for dyreforsikringsselskabet Agria.

Tine Stabell fortæller, at selv små mængder nikotin er farlige for dyr, og at hvalpe er særligt udsatte. Hun sammenligner hvalpene med små børn, der er nysgerrige på sine omgivelser og smager på det meste, de kan komme i nærheden af.

- Fordi hundehvalpe fysisk er mindre i størrelsen, får de relativt mere nikotin i kroppen end en voksen hund, når de spiser en nikotinpose, siger direktøren.

Nikotinposer flyder i naturen

TV2 Nord kunne tirsdag fortælle, hvordan det flyder med cigaretskodder og nikotinposer i den nordjyske natur.

Dette års Masseeksperiment viste nemlig, at nikotinposerne vinder frem, mens cigaretskodderne fortsat fylder.

I år deltog 2112 elever fra 31 skoler i region Nordjylland i Masseeksperimentet, og de fandt altså tilsammen 1196 cigaretskodder i den nordjyske natur, mens man på landsplan fandt hele 5819 stykker nikotinposer i naturen.

Men selvom cigaretskodderne på papiret fylder mest, så var det noget helt andet, som man oplevede hos 4. klasseseleverne på Skolegades Skole i Brønderslev.

- Jeg har oplevet, at I takt med at antallet af cigaretskodder falder, så er der mange flere snusposer rundt i naturen. Nikotinaffald er ikke blevet mindre, konstaterer Torben Madsen, der er lærer for 4. klassen, som deltog i masseeksperimentet.

Han deltog desuden også i masseeksperimentet tilbage i 2019.

Forebyggelse af nikotinforgiftning hos hunde

  1. Hold nøje øje med din hund, når du lufter den – lad derfor mobilen blive i lommen på gåturen og hav fokus på hunden.

  2. Træn hunden til at reagere på en "slip"-kommando.

  3. Hav altid lækre godbidder med, når du går tur, så du kan bytte, hvis hunden får fat i noget, du mistænker kan være farligt.

  4. Undgå at lufte hunden på områder med meget snusaffald, såsom ved skoler, stoppesteder eller lignende.

Kilde: Agria Dyreforsikring

Mørketal

De mange nikotinforgiftninger blandt hunde hænger ifølge Agrias direktør sammen med en øget mængde dumpede stykker snus i naturen.

- I perioden fra 2017 til 2021 registrerede Agria Dyreforsikring en fordobling i antallet af generelle forgiftningsskader. Samtidig begyndte vi at se en sammenhæng imellem stigningen og udbredelsen af de såkaldte røgfrie nikotinprodukter, forklarer Tine Stabell, direktør i Agria.

Selvom antallet af registrerede tilfælde er fordoblet, frygter Tine Stabell, at antallet er endnu højere. Det skyldes, at tilfældet kun registreres, hvis det fremgår af skadesanmeldelsen.

- Det er kun, hvis ejeren rent faktisk har observeret hunden indtage en snus- eller nikotinpose, eller hvis dyrlægen har konstateret det, at det bliver registreret som årsag, siger direktøren.


Hvorfor væltede 200 tons tung kran? Svaret lader vente på sig

Arbejdstilsynet har endnu ikke kunnet fastslå, om der skete brud på reglerne, da en stor kran væltede i Østerild.

Hvad var det, der gik galt, da en 200 tons tung kran pludselig væltede på det nationale testcenter for vindmøller i Østerild i Thisted Kommune?

Det er tilsyneladende ikke så let at få opklaret.

Kollapset skete 28. november, men Arbejdstilsynet har endnu ikke udgivet en endelig rapport, der fastslår årsagen.

TV MIDTVEST har nu fået aktindsigt i tilsynets besøgsrapport, som blev udsendt 4. december.  Det fremgår af rapporten, at tilsynet normalt kan nå at behandle en sag på under 14 dage, men i nogle tilfælde kan der gå længere tid.

Præcist hvorfor sagen endnu ikke er afgjort, ønsker tilsynet ikke at kommentere, men det fremgår af besøgsrapporten, at man "afventer svar på krandata" for at kunne træffe en afgørelse.

- Vi er ved at tage stilling til, om jeres virksomhed skal have en eller flere afgørelser, skriver tilsynet til kranfirmaet.

Den 23-årige mand, der styrede den 190 meter høje kran, da det gik galt, fik dieselolie ud over sig og blev behandlet på skadestuen.

Kort tid efter lød fra politiet, at manden havde det okay efter omstændighederne.

Arbejdstilsynet besøgte uheldsstedet dagen efter med det formål at undersøge, om kranfirmaet overholder arbejdsmiljøloven.


Morgenens vejr byder på risiko for dis og tåge, og nogle steder vil temperaturen være nede omkring frysepunktet.

Det gælder særligt nede i vejbanerne, hvor der også er risiko for rimtåge. Det anbefales derfor at køre hjemmefra i god tid til at forholde sig til det.

Det bliver derudover en dag med rolige vindforhold. Der er kun tale om svage og lette vinde fra østlig retning.

Der er mulighed for solstrejf i løbet af dagen, men det meste af dagen vil der være skyet, men tørt.

Temperaturen kan komme op på 2-3 plusgrader, men det bliver køligere, når solen går ned, og her vil temperaturen nærme sig frysepunktet.

Tjek også vejret med Solvej Vindblæst:

Vejret tre timer frem
Vejret senere