Afgørelse: Håndtering af Svinkløv-alarmopkald ikke i orden

Politiklagemyndigheden udtaler kritik af Alarmcentralens måde at håndtere det første alarmopkald ved branden på Svinkløv Badehotel i september.

- Når man skal bruge brandvæsenet, er det rart at  vide, hvor man er henne. Farvel.

Sådan lød et af de svar, en kvinde fik, da hun natten til den 26. september i år ringede til alarmcentralen, mens Svinkløv Badehotel stod i flammer lige foran hende.

Og det får nu Politiklagemyndigheden til at udtale kritik af Alarmcentralens måde at håndtere opkaldet på. 

- Politiklagemyndigheden har efter en samlet vurdering fundet, at alarmoperatøren optrådte kritisabelt under alarmopkaldet. Politiklagemyndigheden har herved lagt vægt på, at alarmoperatørens håndtering af opkaldet og måde at udtrykke sig på ikke levede op til forpligtelsen om at optræde høfligt og hensynsfuldt og ikke tog højde for, at borgeren - som følge af den opståede brand - befandt sig i en vanskelig og presset situation, skriver Politiklagemyndigheden i en pressemeddelelse.

Sagen blev taget op efter i oktober, efter Politiklagemyndigheden blev gjort opmærksom på dialogen. Blandt andet blev der også sagt:

- Det var sgu da bedre, du vidste, hvor du var henne, men nu skal jeg nok gøre det. Når man skal bruge brandvæsenet, er det rart at  vide, hvor man er henne. Farvel.

Her forsøgte kvinden at indvende, at det var midt om natten.

- Ja, og hvad så. Det kunne også være juleaften, svarede operatøren.

Det er nu op til Rigspolitiet at vurdere, om der er grundlag for at placere et disciplinært ansvar i sagen.


Brand på Svinkløv Badehotel

Svinkløv

Et år efter Svinkløv-brand: 700 danske overnatningssteder har ikke forsvarlig brandsikkerhed

def_thumb,50_percent

play Forsikringssagen afsluttet: 36 millioner på vej til Svinkløv Badehotel

default_thumb

play Det nye Svinkløv Badehotel flytter ind i Utzon Centeret

090117 Svinkløv 2017

play Tidsplanen er skredet: Svinkløv genåbner først i 2019

indlæs flere

Seneste nyt

fra Nordjylland