Den lange vej hjem


Under 2. verdenskrig blev flere hundrede allierede fly skudt ned i dansk luftrum. Ofte blev besætningsmedlemmerne dræbt på stedet, mens de overlevende blev taget til fange af tyskerne. Britiske Rowland Williams var en af de få, der formåede at gemme sig for tyskerne og med hjælp fra modstandsfolk kæmpe sig tilbage til de allierede. Kom med på den nervepirrende tur.

Huden på fødderne er slidt af og hænger i laser. Blodet har gennemvædet sokkerne og gjort dem tunge, og der er gået betændelse i de mange sår.

Udmattelsen er overvældende. Både fysisk og psykisk. Flere dage på flugt har sat sine spor. Men der er kun en vej – og det er frem.

Det ved Rowland Williams godt.

Det er maj 1944, og den unge, britiske sergent er på en noget nær umulig opgave. Med tyskerne i hælene forsøger han at kæmpe sig tilbage til de allierede styrker efter et luftangreb ved Aalborg, der endte med, at han måtte nødlande ved Hjallerup og tage flugten til fods.

Det her er hans historie.

Den lange vej hjem

Denne fortælling er blevet til på baggrund af programmet ”Den lange vej hjem”, som er produceret af Candofilm. Programmet kan ses nederst i artiklen.

 

Her indgår uddrag fra Rowland Williams’ personlige beretning, som han har nedskrevet på opfordring af sin ven gennem mange år, den pensionerede kriminaltekniker og luftkrigsentusiast Ole Rønnest.

 

Rowland Williams døde 3. marts 2008, og denne fortælling er derfor baseret på hans beretninger samt interviews med Ole Rønnest.

Et naturtalent i luften


Som 19-årig begynder Rowland Williams sin flyveruddannelse på Cambridge Universitet, og det viser sig hurtigt, at han er god til det. Efter bare syv timer i luften flyver han solo.

2. verdenskrig er i fuld gang, og der er brug for den unge pilot, da han er færdig på uddannelsen.

Rowland Williams bliver tilknyttet jagereskadrille nummer 65 i britiske Royal Air Force i foråret 1943, og eskadrillen får de nye Mustang fly som de første.

Flyene gør det muligt at tage på længere togter mod tyske mål - som for eksempel Danmark.

 
 
Foto: Candofilm

Det er tidligt om morgenen 17. maj 1944, da piloterne i jagereskadrille nummer 65 bliver kaldt til briefing.

Der er kommet efterretninger om masser af aktivitet ved Aalborg, hvor tyskerne har tre flyvepladser, og eskadrillen bliver beordret til at angribe.

Piloterne går på vingerne og sætter kursen mod Aalborg. De snyder tyskerne ved at flyve ind ind fra nordlig retning.

 

Tyskerne aner ikke uråd, før det er for sent - faktisk tror de, at flyene er deres egne, som ankommer fra Norge.

I løbet af en halv time bliver 11 tyske fly skudt ned ved angrebet.

Men pludselig kommer Rowland Williams i alvorlige problemer.

Bevidstløs i røgfyldt cockpit


quote Efter at have genvundet bevidstheden forlod jeg hurtigt flyet, der var fyldt med røg.

Rowland Williams

”Jeg havde slået hovedet på sigtekornet ved landingen og var midlertidigt bevidstløs. Efter at have genvundet bevidstheden forlod jeg hurtigt flyet, der var fyldt med røg. Jeg satte afsted i høj fart til den nærmeste dækning, en gruppe træer et par hundrede meter væk.” - Rowland Williams' beretning


Den 21-årige Rowland Williams jagter et tysk fly i lav højde, da det pludselig flyver opad, og flyets besætning springer ud med faldskærm.

Inden besætningen springer ud, har de løsnet udspringslemmen.

Det tyske fly hvirvler rundt i luften, og Rowland Williams’ fly bliver ramt af bundlemmen.

Motoren på Mustangen overopheder, og der kommer røg i cockpittet.

- Han har svært ved at orientere sig, og da han flyver i meget lav højde, kan han ikke springe ud med faldskærm, siger den pensionerede kriminaltekniker og luftkrigsentusiast Ole Rønnest.

Rowland Williams gør klar til at nødlande. Under nødlandingen rammer han en elmast, men han formår alligevel at lande på maven – om end noget voldsomt.

 

Den unge sergent bliver slået bevidstløs ved landingen, og da han vågner, er flyet fyldt med røg. Han har ondt i skulderen, som har fået et slag under den voldsomme landing. Han skal ud, og det kan kun gå for langsomt.

Rowland Williams løber så stærkt, han kan. Han ved, at han går en krank skæbne i møde, hvis tyskerne får fat på ham.

Den forslåede pilot når ikke ret langt, før han beslutter sig for at stoppe op og gemme sig blandt træer i nærheden af det nødlandede fly.

Tyskerne vil formentlig gå ud fra, at han allerede er løbet langt væk, og de vil derfor ikke lede nær flyet. Sådan tænker Rowland Williams, og det viser sig at være en strålende taktik.

Han gemmer sig i nogle timer, hvor han kan høre tyskerne ankomme og sidenhen forlade stedet igen.

Store Kærsgaard, hvor Rowland Williams søgte tilflugt.
Store Kærsgaard, hvor Rowland Williams søgte tilflugt.
Foto: Candofilm

Rowland Williams er nødlandet på en mark sydøst for Hjallerup, og på den anden side af vejen kan han se en gård. I forbindelse med gården er der store staldbygninger.

Den britiske sergent holder øje på sikker afstand.

”Jeg iagttog bygningen fra mit skjul, og det var måske en times tid senere, at en gruppe tyske soldater ankom og foretog en eftersøgning af ejendommen. Efter at have set dem gennemsøge laderne, håbede jeg at kunne finde ly midlertidigt, så jeg kunne komme til mig selv igen og min skulder kunne hvile.” -  Rowland Williams’ beretning

Endelig føler Rowland Williams sig så sikker på, at tyskerne har opgivet at lede efter ham i området indtil videre, at han går ind i laden og kravler op på kornloftet.

I stedet for tyskerne bliver det fruen på gården, der opdager piloten på loftet. Hun tilkalder fodermesteren, og sammen hjælper de Rowland Williams med at gemme sig på et halmlager over en kostald.

- Det var klogt, at de gjorde det, for senere kom der et tysk hold og eftersøgte ham på gården. De havde hovedet gennem loftlemmen og kiggede, men lukkede lågen igen og kravlede ned, siger luftkrigsentusiasten og Rowland Williams’ ven gennem mange år, Ole Rønnest.

 

Store Kærsgaard bliver den første af flere gårde, som Rowland Williams søger skjul i.

Rowland Williams ved, at han skal søge mod Frederikshavn for at sejle til Sverige. Det har han fået at vide ved briefingen i England. Men den unge pilot har intet kompas, og han kæmper med at finde vej.

En venlig gårdejer opdager ham og udstyrer ham med madpakke og et vejkort. Vejkortet ændrer Williams’ planer. Han sætter i stedet kurs mod syd for at søge mod Helsingør, hvor han håber på at kunne komme til Sverige over Øresund.

Turen over Limfjorden


Rowland Williams når til Nørresundby efter et par dage til fods, og her venter næste store udfordring: han skal over Limfjordsbroen, som bliver kontrolleret af tyske vagtposter.

Forgæves leder han efter en båd, der kan sejle ham over på den anden side fra Nørresundby til Aalborg.

 
 
Foto: Candofilm

Rowland Williams opdager, at arbejdere bliver transporteret over broen i lastbiler, der er overdækket med presenninger. Han tager en hurtig beslutning og hopper op i den sidste lastbil.

- Han tager chancen – koldt og kynisk. Han er jo en dristig person. Han skjuler sig i mængden, og da bilen kommer frem og skal kontrolleres, bliver han ikke opdaget, siger Ole Rønnest.

Da lastbilen har passeret broen, hopper Rowland Williams af og blander sig med fodgængerne.

Om aftenen forlader han Aalborg. Hele natten og en stor del af næste dag går, går og går han.

På flugt til fods


quote Begge fødder var betændte, og mine sokker var fyldt med blod.

Rowland Williams

”Da jeg tog mine sko og sokker af, blev de forfærdede over mine fødders tilstand. Begge fødder var betændte, og mine sokker var fyldt med blod.” - Rowland Williams’ beretning

Det er en medtaget Rowland Williams, der søger ly i en lade vest for Hobro. Skosålerne er slidt op, og det samme er psyken efterhånden.

Heldigvis bliver han opdaget af sognefogeden på gården, som er venligtsindet. Sognefogeden, der hedder Anton Munk, tilkalder lægen Knud Repholtz.

Som det fremgår af Rowland Williams’ beretning, var de to mænd chokerede over synet af Williams’ lasede og blodige fødder. Læge Knud Repholtz behandler den unge pilots fødder, og Rowland Williams kan endelig hvile.

"Udmattet lukkede jeg øjnene og faldt i søvn." - Rowland Williams’ beretning

Williams bliver afhørt

Da Williams vågner, er læge Knud Repholtz’ stedsøn ankommet til stedet. Han hedder Walter Lonsdale, og han får afgørende betydning for Rowland Williams videre færd.

Walter Lonsdale er modstandsmand. En meget engageret en af slagsen fra nedkastningschef Anton Toldstrups stab. Han er uddannet pilot i det danske flyvevåben.

Lonsdale vil gerne hjælpe Rowland Williams – hvis han vel at mærke er den, han siger, han er.

- De laver en afhøring på stedet af den stakkels fyr. De er bange for, at han er en plantet tysk spion, som der var mange af, siger den pensionerede kriminaltekniker og luftkrigsentusiast Ole Rønnest.

Da det står klart, at Rowland Williams ganske rigtigt er pilot ved britiske Royal Air Force, hjælper Lonsdale og flere andre modstandsfolk ham videre. Først til Klejtrup, så til Hobro og sidenhen tilbage til Aalborg.

Rowland Williams får ny identitet som døvstum børstenbinder. Han får taget et billede, der skal bruges til et falsk ID-kort.

 
 
Foto: Candofilm

Et frisørbesøg gør indtryk på 21-årige Williams.

”Det jeg husker fra mit ophold i Aalborg var, at jeg blev taget med til en frisørsalon, hvor jeg fik besked på ikke at sige noget. Jeg fik et gult armbånd med en sort prik på ærmet for at indikere, at jeg var døvstum.” - Rowland Williams’ beretning

Rejsen til Sverige


quote Vi var nødt til at forblive under dæk under trange forhold, og den gyngende båd gjorde mig meget søsyg.

Rowland Williams

Efter omkring en uge i Aalborg har modstandsfolkene lagt en plan for, hvordan Rowland Williams kan komme videre til Sverige.

De henter ham og skjuler ham på et loftsværelse på en præstegård, før han bliver bragt til Sæby Havn.

Natten til den 6. juni befinder Rowland Williams sig endelig på en båd på vej til Sverige. Havnefogeden Jens Christian Jensen, også kaldet Aså Jens, har indvilliget i at sejle briten fra Sæby Havn til Gøteborg.

 
 
Foto: Candofilm

Sørejsen tog omkring femten timer.

”Vi var nødt til at forblive under dæk under trange forhold, og den gyngende båd gjorde mig meget søsyg. Især da besætningen foregav at fiske, da en tysk patruljebåd blev spottet, og det føltes, som om båden væltede.” - Rowland Williams’ beretning

Det er 6. juni 1944, da Rowland Williams træder i land i Sverige efter 20 dage på flugt.

Her bor han i et par dage, før han endelig bliver fløjet hjem og bliver genforenet med sin familie.

Rowland Williams optræder i en artikel i Frit Danmark.
Rowland Williams optræder i en artikel i Frit Danmark.
Foto: Candofilm

En af luftens helte er vendt hjem efter en lang rejse. Men krigen er ikke slut – heller ikke for Williams’ vedkommende.

Han er klar til at kæmpe videre.

- Han skulle deltage i den krig for at få afslutning på Hitlers voldsregime. Det var hans tanke, siger Ole Rønnest.

”Da jeg fik at vide, at eskadrille 65 skulle afsted til Normandiet, valgte jeg straks at tage med. Jeg ønskede ikke at gå glip af den mest begivenhedsrige periode af krigen, og følte, at jeg skyldte noget til de danskere, der havde risikeret deres liv for mig.” - Rowland Williams’ beretning

Rowland Williams på besøg i Danmark.
Rowland Williams på besøg i Danmark.
Foto: Candofilm

Rowland Williams fortsatte kampen mod Naziregimet.

I 1984 – 40 år efter nødlandingen – vendte han tilbage til Nordjylland og mødtes med de nordjyder, der hjalp ham.

Siden da har Rowland Williams sammen med hustruen Joan været i Nordjylland ad flere omgange.

Rowland Williams døde 3. marts 2008.

 

Se de tre programmer i serien "Luftens Helte" lige her - programmet om Rowland Williams er afsnit 2.  

Afsnit 1 - Angrebet på Aalborg Flyveplads

 

Afsnit 2 - Den Lange Vej Hjem

 

Afsnit 3 - Nedkastning ved Madum Sø

Research, interviews og redigering er foretaget af Candofilm

Denne webdok er skrevet af Josefine Brader