"Ja tak" -tilbud blev afgørende for købmand - "smart, men risikabel salgsmetode", siger ekspert

Når vi som forbrugere ser et "ja-tak"-tilbud i begrænset antal, så appellerer det til vores impulser, siger ekspert i detailhandel.

Oksemørbrad, snøfler, kakaomælk eller en ramme sodavand - det skorter ikke på "ja tak"-tilbud hos Spar på Årestrupvej i Vejgaard.

- Jeg har ikke lige tal på, hvor stor en andel af vores omsætning, der kommer fra det, men det er en mærkbar del, siger Patrick Jensen, som efter inspiration fra andre handelsdrivende startede med at markedsføre butikkens tilbud på Facebook i 2017.

- Alle gør det jo rundt omkring. Det har haft en kæmpe påvirkning for forretningen – der er sket meget siden. Alt er blevet renoveret og lavet om de sidste par år, siger han.

quote Det store spørgsmål er, om Facebook vil blive ved med at acceptere salg på den måde

Ole Storm Jørgensen, forbrugerekspert

"Ja tak"-tilbuddene på Facebook er salgsmetode, der de seneste par år har vundet stærkt frem. 

Og særligt for mindre erhvervsdrivende er den fordelagtig, lyder det fra Ole Storm Jørgensen, der er lektor ved Institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania.

- Det skaber en næromsætning, som ellers ikke ville være kommet. Kunderne køber sandsynligvis et eller andet med ud over tilbuddet, når de alligevel er kørt derhen.

Målt på omsætning var Spar på Årestrupvej sidste år den tredjestørste Spar-købmand i Danmark.

Kommer langvejs fra

Spar Vejgaard har 69.000 følgere på Facebook, og hver dag kommenterer folk "ja tak" til Patrick Jensens opslag med tilbud på alt fra ost til airfryers.

Placering tæt ved motorvejen gør, at der ifølge ham også kommer kunder til butikken både nord og syd for Aalborg. 

- Når vi lægge de der ting op, kommer folk ind og køber efter arbejde inde i Aalborg, og så handler de gerne lidt ekstra til aftensmaden, siger Patrick Jensen.

Er det en god måde at kunne konkurrere med de store supermarkedskæder på?

- Det fokuserer vi ikke på. Vi fokuserer kun på os selv, og vinder på det vi kan, svarer han.

Knaphed får os til at købe

Ifølge lektor Ole Storm Jørgensen er der en god grund til, at "ja tak"-tilbuddene på Facebook klarer sig så godt.

- Det der tricker os som kunder, er oplevelsen af "knaphed" - når der tre eller tolv tilbage af en vare og det er til en god pris, så medfører det, at vi tager en hurtigere købsbeslutning, end vi ellers ville gøre, siger han.

Men det forpligter.

- Hvis man får noget med hjem, der er noget skrammel, så får det en negativ effekt. Kunderne skal opleve, at deres forventninger indfries, understreger Ole Storm Jørgensen.

Hvis de gør det, så kan butikkerne opnå en loyalitet med kunderne, der komme igen og igen efter tilbuddene.

En billig, men risikabel salgsmetode

For mindre erhvervsdrivende har Facebook den fordel, at det er en direkte vej til kunderne uden de store udgifter til PR.

- Det er billig form for makredsføring. Man har set det i mange andre lande også. Det er jo godt set af Spar Vejgaard, og siden de har haft en stigning i deres omsætning, må det være udstyk for, at deres varer har levet op til kundernes forventninger, siger Ole Storm Jørgensen.

Men alt er ikke rosenrødt. 

For dels så har de større spillere også fået øjnene op for fordelene ved markedsføring på facebook - blandt andet Kvickly i Aalborg V - og dels så er Facebook en meget utilregnelig platform, lyder vurderingen.

- Det store spørgsmål er, om Facebook vil blive ved med at acceptere salg på den måde, siger Ole Storm Jørgensen. 

- De sociale medier arbejde jo også hele tiden på at optimere deres egen indtjening og kan forlange en bid af kagen. Så det er nok den største risiko for den salgsstrategi i fremtiden, fortsætter han.

Patrick er søn af Thorkild Jensen, der netop har haft 30 års jubilæum som købmand.
Patrick er søn af Thorkild Jensen, der netop har haft 30 års jubilæum som købmand.
Foto: Mathilde Sørensen

Tilbage hos Patrick Jensen er der dog lige nu ikke de store bekymringer. 

Han forventer engang at skulle overtage forehavenet fra sin far Thorkild Jensen, der ejer Spar-butikken på 31. år. 

Farer ifølge sin søn glad for udviklingen, der er sket.

- Vi ville jo ikke være her i dag, hvis det ikke havde været for det, siger Patrick Jensen, der nu regner med at fortsætte i samme spor.

- Der er gang i succesen, så ja, det er planen lige nu.


Seneste nyt

fra Nordjylland