Kommune får nøglerne til havnen: Nu hænger borgerne på regningen

Historisk dag i Frederikshavn. Kommunens knap 60.000 indbyggere er onsdag vågnet op til at være medejere af Frederikshavn Havn.

Det er, hvad enten man som borger ønsker det eller ej.

For Frederikshavn Havn skifter 15. maj 2024 officielt status fra at være en kommunal selvstyre havn til udelukkende at være en kommunal havn.

En dag, der går over i historien uden fanfare og flaget hejst, fordi baggrunden for overtagelsen er, at økonomien hos havnen sejler. 

Havnen har en gæld, der nærmer sig 1,7 milliarder kroner, og en negativ likviditet både i år og i de kommende år, og det er baggrunden for, at havnen nu overgår til kommunen. 

Det er dermed en ganske betragtelig gæld, som kommunen og kommunens borgere nu overtager. 

Allerede i år skal der betales 37 millioner kroner. De penge bliver taget fra kommunekassen.

- Borgerne kommer ikke til at mærke det

Det betyder i praksis ikke det store for den enkelte borger - i hvert fald ikke, hvis man spørger professor i økonomi på Aalborg Universitet, Per Nikolaj Buhk.

- Det, at man overtager den på en bestemt dato, betyder ikke noget for borgerne som sådan. Det, der er interessant, er, hvad der kommer til at ske på længere sigt. Hvis havnen skulle gå hen permanent at give 10 til 20 millioner kroner i underskud hvert eneste år, så ville man jo synes, at det er et relativt stort beløb, men sætter du det i forhold til den samlede kommunale økonomi, altså kommunens budget, så er det jo noget, vi tæller i promiller af kommunens udgifter, siger Nikolaj Buhk og tilføjer:

- Selvfølgelig kunne man have brugt de her penge på noget andet, men det er ikke sådan, at den enkelte borger kommer til at mærke at der er noget man ikke kan få - det er sådan det store billede af det.

Smed håndklædet i ringen

Det er havnens midlertidige direktør Poul Knudsgaard og en ny bestyrelse med tidligere departmentschef i statsministeriet Karsten Dybvad i spidsen, der for tre uger siden smed håndklædet i ringen i forhold til at rette op på havnens økonomiske kaos.

- Det er trist, at det ikke blev den opgave, som vi troede, at det skulle blive. Jeg er glad for, at vi har fået gravet skeletter ud af skabene, og nu kan kommunen starte på en frisk og få det her bragt tilbage på sporet, siger Poul Knudsgaard.

Meldingen fra den nu tidligere bestyrelsesformand, Karsten Dybvad, var for tre uger siden klar: Havnens likviditet er så presset, at det kun er muligt at betale regninger få uger frem. Det beskrives, at Frederikshavn Havn er løbet tør for likviditet, og at der over de næste to et halvt år vil mangle likviditet for knap 120 millioner kroner.

Se indslaget her:

En opgave, som tilsyneladende ikke kunne løftes med en fortsat havnekonstruktion, der hedder kommunal selvstyrehavn.

Gennem de seneste måneder har havnen kun kunnet klare sig takket være lån, som Frederikshavn Kommune har stillet økonomisk garanti for.

Det er nu den garanti, som sættes i spil.

Mere omsætning - mere indtjening

Nu er det således op til Frederikshavn Kommune at føre havnen videre.

Ifølge professor Nikolaj Bukh er det helt enkelt.

- Jo mere omsætning man har, jo mere indtjening har man, og jo større sandsynlighed er der for, at kommunen ikke på længere sigt løbende skal skyde penge i at drive den her havn, siger han.

Han advarer dog kommunens borgere mod at gå i panik over, at man fra en dag til en anden nu pludselig ufrivilligt er blevet medejere af Frederikshavn Havn, for der er i bund og grund - ifølge økonomiprofessoren - også en stor værdi for kommunen.

- Det vigtige er, at man har en havn, som skaber værdi for borgerne. Der er arbejdspladser, der er virksomheder, der kan drives der - og man kan få turister til. Ligesom en vej er infrastruktur, så er en havn også infrastruktur - og en vej tjener man jo heller ikke penge på. Så jeg synes ikke, man skal gå i panik, fordi man har en havn, der har en stor gæld. For man har jo tilsvarende aktiver, fastslår Per Nikolaj Bukh.

Borgmester - Vi er i fuld gang

Byrådet i Frederikshavn ventes onsdag aften at stemme for den officielle overtagelse af havnen i forbindelse med et ekstraordinært byrådsmøde. 

- Vi arbejder tæt sammen med gruppeformændene, som også repræsenterer byrådet og økonomiudvalget, om hvad det næste er. Kan vi få nogen ind, kan vi få lånene lagt om og skal vi i ministeriet, så vi er i fuld gang, lyder det fra borgmesteren, der tilføjer:

- Nu skal byrådet sammen med gode folk arbejde på at havnen igen bliver en forretningshavn. Det som hedder en kommerciel havn, så vi har fokus både på kort sigt, som er at overtage havnen, og på langt sigt at sørge for, at den igen kommer til at tjene penge og betale af på gælden. 

Advokatundersøgelse skal i gang

Byrådet er for få uger siden blevet enig om at bestille en ekstern uvildig advokatundersøgelse for at få klarhed over, hvordan det kunne gå så galt med økonomien i Frederikshavn Havn.

Undersøgelsen skal blandt andet undersøge ledelsesmæssige beslutninger og undersøge om, der er begået ansvarspådragende handlinger.


Krise på Frederikshavn Havn

birgit hansen

play Stort flertal for overtagelse af havn: - Den skal tjene penge igen

250424 Niels Dechow lich 15668

Ny prognose for havn afslører - Der vil mangle penge de næste 10 år

Frederikshavn Havn

play Kommune får nøglerne til havnen: Nu hænger borgerne på regningen

IMG_5870

play Handlede borgmester ulovligt i havnesag? Det skal tilsyn nu undersøge

indlæs flere

Seneste nyt

fra Nordjylland